الرجوع الى الفردوس عشية عيد الصعود

بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين فلتحل علينا نعمته ورحمته وبركته الان وكل اوان والى دهر الدور كلها امين
عشيه عيد الصعود .. من اهداف تجسد ربنا يسوع وغايته هو ان نرجع الى الفردوس الذي قد فقدناه.. نحن فقدنا الفردوس وتوردنا منه ..هو جاء لكى يرجعنا مره اخرى الى الفردوس. ويرد ادم وبنية الى الفردوس.. اليوم عيد في فرحه كبيره .. وان الانسان الذى غير مستحق لسكن الارض الانسان المطرود فى الارض يقال له تعالى ليك مكان في السماء.. في جزء هنقراه ثلاث او اربع ايات من سفر التكوين بركته علينا جميعا امين ..عندما احب يوسف ان ياخذ اخواته واهله عنده في ارض مصر.. لكي يتمتعوا بالخير الذى هو فيه .فيقول في تكوين 49 اسرعوا وصعدوا الى ابي وقولوا له هكذا يقول ابنك يوسف قد جعلنا الله سيدا لكل مصر انزل لى لا تخف فتسكن في ارض جاسان وتكون قريبا مني وانت وبنوك وبنو بنيك وغنمك وبقرك وكل مالك واعولك هناك .. ا تعالى ولا تخف لايوجد خطر تعال انت وكل حاجتك انت وبنيك وبني بنيك وغنمك وبقرك وكل مالك ..لانه يكون ايضا خمس سنين جوعا لسه في مجاعه ...لالاا تفتقر انت وبيتك وكل مالك هوذا عيونكم ترى وعين اخي بنيامين انا فمي هو الذي يكلمكم وتخبرون ابي بكل مجدي في مصر وبكل ما رايتم وتستعجلون وتنزلون بأبي الى هناك. هنا بيطمنهم بيقول لهم تعالوا لكى تروا المجد اللي انا فيه ..تعالوا وانتم هتعرفوا ان الخير عندي كتير تعالوا بسرعه يقول اسرعوا فعلا ويقول لهم خذوا ابائكم وبيوتكم وتعالوا الي فاعطيكم خيرات ارض مصر وتاكلوا دسم الارض .تعالوا كلوا من دسم الارض...
اجعل عينك على السماء وليس الارض .ايه جميله في تكوين 45 عدد 20 يقول لا تحزن عيونكم على اساسكم لا خيرات جميع ارض مصر لكم لا تحزن عيونكم على اساسكم الذي هو الارض . لا تحزن عيونكم على اساس تعالوا لكى تاكلوا من دسم الارض .نفس الكلام ناخده من النهارده ربنا يسوع بيقول الكنيسه انتم هنا في مجاعه انتم هنا في ضيق انتم هنا في حزن تعالوا تعالوا لان المكان عندي مليان خير مليان فرح مليان دسم انتم عايشين في جوع بلاش تعيشوا مهددين بالجوع تعالوا..ولا تفكر فى الذى سوف تخسرة لكن فكر في الذى سوف تكسبة ..
ماالذى فعلة معنا ربنا يسوع المسيح اليوم في الصعود ...انة اصعدنا معة فى السماويات جعل التلاميذ ..الذى كان داخلهم بعض وبعض نن الشك والذى فكر ان يرجع الى مهنته مرة أخرى...جعل عيونهم تكون شاخصه الى فوق في منظر عجيب.. يصعظ فوق لفوق لفوق الى ان اختفى عنهم وكأن ربنا يسوع المسيح يريد أن يقول لنا انا اريد كنيستي تكون كذلك عايزها تكون عيونها مرفوعه عايزها تكون بتفكر لفوق ..ولا تكون مشغولة الى تحت تحت مليئ هم .و حزن وضيق و تجارب. ولا تظنوا انها صدفه ولا انها ظروف شخصيه بتاعتي انا ...لا هذا ضيق على الكل ..الضيق الذى فى الحياة احبائى احبائي هذا تدبير الهي ان احنا نكون شويه في غلا شويه في حرب شويه في مجاعه شويه في ناس متخاصمه شويه في حروب ضد دول..عدم الامان اللي الناس بتعيشه ده عشان ربنا عايز يقول لهم في العالم سيكون لكم ضيق ..عايز يقول لهم طول ما انتم قاعدين ومستقرين في ارض مصر مش هتكونوا مبسوطين .. تعالوا عندي انا .....تعالوا عند يوسف انا اخوكم انا اللي عندي خير انا اللي عندي دسم الارض اخطر حاجه واحنا بنقرا الكتاب المقدس ما نكونش فاهمين المسيح فين انت بتقرا يوسف ده المسيح مين اللي بيقول لهم تعالوا عندي عندي خير وعندي دسم ارضى مش يوسف هذا المسيح ..مين اللي بيقول لنا بلاش تحزنوا على الاساس اللي انتم هتتركوه ده مش يوسف ده المسيح اللي بيقول لنا في بيت ابي منازل كثيره اللي بيقول لنا تعالوا .. اقرا سفر الرؤيه شوفوا السماء شوفوا مجدها وشوفوا حلاوتها شوفوا الضيق اللي انت عايش فيه اللي يقول لك الموضع الذي هرب منه الحزن والكأبة والتنهد ..لم يجوعوا بعد لم يعطشوا.بعد لم يقع عليهم شيء من البرد ولا الحر لا يوجد مجاعات ولا امراض ولا جسد ولا زمن ولا ضيق....متى نعيش هذه الحياه؟ ممكن تعيشها وانت على الارض لما يبقى قلبك فوق.. لما يبقى تفكيرك تفكير سماوي لما تبقى عايش متوقع ومتوجه هذه الحياه .تجد نفسك ارتفعت وانت لسه على ارضك ابونا يقول اين هي قلوبكم تقول هي عند الرب تبدا تتذوق لمحات الابديه وانت لسه.. عايش تشعر ان انت في العالم لكنك فوق العالم تشعر انك في الجسد ولكنك فوق الجسد تشعر انك في الزمن ولكنك فوق الزمن ...قالها الحكيم في سفر الجامعه يقول حكيم يضحك على الزمن الاتي ..بمعنى مش مهدد يحصل اية ...لكن نحن نقول لك يا رب انت على صخره رفعتنى ..تقرلا في سفر التكوين وانظر الى مقابله يوسف واخواته بعد ما عرفوه في سفر التكوين مقابله يوسف مع بنيامين اخوه المحبوب انظر الى مقابله يوسف وبنيامين ويعقوب ..وقع على عنقه زمانا فضلوا حضنين بعض وقت طويل جدا ما هذا القاء الجميل تصور ان هذا يكون لقائنا بربنا يسوع المسيح هنفضل ماسكين فيه متشعلقين فيه وصلنا للغايه عيد الصعود احبائي كرامه كبيره قوي لان هذا كأن خطوه متقدمه جدا في تدبير الفداء ..التجسد مهم حياه ربنا يسوع المسيح على الارض مهمه تجاربه مهمه تعليمة مهمه معجزاته مهمه ندخل في المعصره وفي الصليب لحين ان يموت ويوضع في القبر. المهم انة مات عنا. وقام ..هذا نصرة. . ما الغاية الاكبر من ذالك ..نرجع للحاله الفردوسيه بتاعتنا لسنا من اسفل احنا مش للارض قال لنا انتم لستم من اسفل كيف نرجع قال لك من ساعه ما ربنا يسوع المسيح تجسد ونحن داخلة ..هذا المفهوم بسيط لكنه عميق اننا داخل المسيح اعتبر كل واحد فيكم خليه جوه جسم المسيح نقطه دم داخل المسيح كلنا داخل جسمه جسمه على الارض يبقى كلنا على الارض جسمه في السماء يبقى نحن كمان جسمنا بيطلع هو مش هيطلع واحنا تحت هو لما يطلع ياخذنا معاه احنا دلوقتي طالعين معاه عشان احنا داخله ..طالعين معايا ما استحققتنا للسماء ولا حاجه خالص ما نستاهلش ابدا نستاهل عندما نكون فيه . لن ثبتنا فيه وان سلكنا في وصاياه هو قال حيث اكون انا هناك تكونون انتم ايضا لما يكون في اب عامل قصر جميل مليان خضره اشجار مليان اثمار مليان حاجات مفرحه ما قيمه هذا القصر لو عاش هذا الرجل لوحده ليس له قيمه. اجمل قيمة ان يرى اولاده ..هكذا ربنا ربنا يسوع بيقول لنا حيث امضي انا تكونون انتم ايضا ...أنا ماضى للى السماء اخذكم معي في السماء عشان كده يقول لك معلمنا بولس يشرح لنا اللاهوت بأعمق الالفاظ وابسطها .. قال واقامنا معه واجلسنا معه في السماويان عشان احنا جواه ما دام نحن هناك يبقى هو هناك ما دام هو استقر هناك يبقى احنا استقرينا هناك طالما احنا داخله يبقى احنا معه.. عيد الصعود بيقول لنا يا جماعه خلي عينك دايما مرفوعه لفوق بلاش فكرك ينحصر لتحت بلاش دايما تكون زعلانه على الاساس بتاعك وندمان ان انت سايبه خليك فرحان ان انت بتاخده تخيل ان انت تشعر ان انت محمي في يوسف لكن ما تفكرش في يوسف فكر في المسيح مش ملك لمصر ولا خزائن مصر يقول لك عليه في سفر الرؤيه سيد ممالك الارض كلها هو اللي احنا عيلته احنا هندخل السما ونقعد في السما مش لاننا كويسين لكن لاننا اولاده قالها معلمنا بولس فان كنا ابناء فأننا ورثه ربنا يعطينا نفرح بحياتنا السماويه نفرح بالنصيب ان ربنا اعطاه لنا وتبقى قلبنا دايما متعلق بيه يكمل نقائصنا ويسند كل ضعف فينا بنعمته ولا الهنا المجد الى الابد امين.

عدد الزيارات 57

العنوان

‎71 شارع محرم بك - محرم بك. الاسكندريه

اتصل بنا

03-4968568 - 03-3931226

ارسل لنا ايميل