التَّكْرِيس وَالنِّعْمَة

Large image

أولا ً: التكريس:-
التَّكْرِيس هُوَ مَعْنَاهَا تَخْصِيص .. فِي العَهد القَدِيم كَانَ الكَاهِن مِنْ المَلاَبِس بِتَاعته بِيِعْمِلُوا له حِتِّه دَهَب تُوضَع عَلَى رَأسه مَكْتُوب عَلِيهَا " قُدْس لِلرَّبَّ " .. يَعْنِي إِيه ؟ يَعْنِي الرَّاجِل دَه بِتَاع رَبِّنَا .. دَه مِتخَصَّص لِرَبِّنَا .. دَه مِلْك رَبِّنَا .. الرَّاجِل دَه مَا يِشْتَغَلْش حَاجَة تَانْيَة .. يَعْنِي لَوْ بِيِزْرَع وَلاَّ نَجَّارمِنْ سَاعِة مَا بَقَى كَاهِن أصْبَح لِرَبِّنَا وَلاَ يَعْمَل عَمَلاً آخَر .. يَقُول عَنْهُمْ فِي سِفر العَدَد عَنْ الجَمَاعَة اللاَوِيِين { إِنَّهُمْ مَوْهُوبُونَ لَهُ هِبَةً } ( عد 3 : 9 ) .. يَعْنِي دُول هِبَة لِرَبِّنَا المُكَرَّس هُوَ شَخْص مُقَدَّس لله مَوْهُوب لله .. فِي عِبَارَة تَانْيَة يِقُولَّك هُوَ " مُفْرَز لله " مُفْرَز يَعْنِي إِيه ؟ يَعْنِي مَثَلاً وَاحِد يِكُون عَنْده أكْثَر مِنْ وَلَد يِرُوح مِطَلَّع وَلَد يِقُولَّك دَه بِتَاع رَبِّنَا كَانْ زَمَان لَمَّا يِكُون رَاجِل عَنْده غَنَمْ كِتِير وَعَايِز يِدِّي رَبِّنَا العُشُور بِتَاعته يِعْمِل إِيه ؟ يِعِد الغَنَم بِتَاعْته مِنْ 1 : 10 يِقُوم الخَرُوف نِمْرَة 10 يِطَّلَعه عَلَى جَنْب وَيِكَرَّر المَوْضُوع دَه أكْثَر مِنْ مَرَّة الشِوَيَة الَّلِي عَلَى جَنْب دُول بِتُوع رَبِّنَا .. إِنْتُمْ القَطِيع بِتَاع الْمَسِيح الَّلِي تَمْ إِخْتِيَاره مِنْ العَالَم كُلَّه .. إِنْتُمْ إِسْمُكُمْ القَطِيع المُخَصَّص لِرَبِّنَا .. مُعَلِّمنَا بُطْرُس الرَّسُول يِقُول { وَأمَّا أَنْتُمْ فَجِنْسٌ مُخْتَارٌ }( 1بط 2 : 9 ) الْمَسِيحِي مُكَرَّس لله .. الْمَسِيحِي مُخَصَّص لله .. مِنْ يُوْم الوِلاَدَة وَإِحْنَا رَبِّنَا مِخَصَّصنَا لُه .. جَعَلْنَا لَهُ .. نَحْيَا فِي مِلْكِيِته .. نَحْيَا فِي مَحَبِّته .. نَحْيَا فِي مَعِيِتُه .. إِحْنَا الَّلِي رَبِّنَا يَسُوع الْمَسِيح إِخْتارْنَا .. فِي العَهد القَدِيم رَبِّنَا مِنْ وِسْط نَاس كِتِير يِقُول لإِبْرَاهِيم أنَا عَايْزَك .. عَايِز أكَرَّسَك لِيَّ طَيِّب أنَا رَاجِل مِتجَوِز !! مِش مُشْكِلَة عَايْزَك تُبْقَى بِتَاعِي يِقُولَّه { اذْهَبْ مِنْ أَرْضِكَ } ( تك 12 : 1) .. فِي سِفر الخُرُوج يِقُول { قَدِّسْ لِي كُلَّ بِكْرٍكُلَّ فَاتِحِ رَحِمٍ } ( خر 13 : 2 ) .. رَبِّنَا حَابِب إِنْ فِي نَاس مُعَيَنَة يِكُونُوا بِتُوعه عَشَان كِدَه إِحْنَا أوْلاَد العَهد أخَدْنَا نِعْمِة التَّكْرِيس فِي المَعْمُودِيَّة .. فِي طَقْس المَعْمُودِيَّة فِيه صَلاَة مُهِمَّة جِدّاً إِسْمَهَا " صَلاَة جَحْد الشَّيْطَان " .. نِجِيب الشَخْص لَوْ هُوَ كِبِير هُوَ الَّلِي يِقْبَل الإِيمَان يِعْمِلْهَا .. لَوْ هُوَ صَغِير أُمَّه تِشِيل الطِفْل وَيِعْمِل الطَقْس دَه .. يُنْظُر لِلغَرْب .. الغَرْب رَمز الظُلْمَة رَمز العَالَم .. الشَرْق رَمز لِلنُّور .. رَمز لِلبِرِّ .. رَمز لِلمَلَكُوت .. المُعَمَّد لاَزِم يُرْفُض العَالَم وَيُصْبِح مُخَصَّص لِرَبِّنَا .. يُنْظُر لِلغَرْب وَرَافِع إِيده لِفُوق وَيَقُول { أجْحَدَك أيُّهَا الشَّيْطَان وَكُلَّ أعْمَالَك الدَنِسَة وَكُلَّ جُنُودَك الشِّرِّيرَة وَكُلَّ قُوَّاتَك وَكُلَّ حِيَلَك الرَدِيَّة وَالمُضَلِّلَة .. أجْحَدك .. أجْحَدَك .. أجْحَدَك } .. دَه شَخْص بِيِجْحَد العَالَم .. بِيِجْحَد سُلْطَان الظُلْمَة .. بَعْد كِدَه يَنْظُر لِلشَرْق وَيَقُول{ أعْتَرِف لَك أيُّهَا الْمَسِيح إِلهِي وَبِكُلَّ نَوَامِيسَك المُخَلِّصَة وَبِكُلَّ قُوَّاتَك المُعْطِيَة الحَيَاة }بَعْدَمَا رَفَض العَالَم يَقْبَل الْمَسِيح إِحْنَا فِي المَعْمُودِيَّة تَقَدَّسْنَا وَتَخَصَّصْنَا لله وَجَحَدْنَا العَالَم وَصِرْنَا لَيْسَ مِنْ أهل العَالَم إِحْنَا رَفَضْنَا العَالَم عَشَان كِدَه يِقُولَّك دُول أوَانِي طَاهِرَة أبْنَاء نُور وَارِثِين لِلمَلَكُوت يِقُولَّك كِدَه { لِكَي يِجَاهدُوا كَوَصَايَا الْمَسِيح – الشَّخْص المُعَمَّد دَه – وَيُحْرُسُوا الخَاتِم مِنْ أي سَارِق وَيِحْفَظُوا اللُبَاس بِغَير إِضْمِحْلاَل} بَعْد المَعْمُودِيَّة يُدْهَن بِالمَيْرُون المَيْرُون عِبَارَة عَنْ الأطْيَاب الَّلِي كَانِت عَلَى جَسَد الْمَسِيح مِش يُوسِف وَنِيقُودِيمُوسُ جَابُوا أطْيَاب .. الأطْيَاب الَّلِي كَانِت عَلَى جِسم الْمَسِيح الكِنِيسَة حَفَظِتهَا مِنْ القُرُون الأُوْلَى وَقَاعَدِت تِزَوِّد عَلِيهَا تَزَوِّد عَلِيهَا وَمَوْجُودَة لِغَايِة دِلْوَقتِي .. كُلَّ وَاحِد بِيِتعَمِّد بَِيِدِّهِن بِالمَيْرُون الَّلِي هُوَ الأطْيَاب الَّلِي كَانِت عَلَى جِسم الْمَسِيح .. الأطْيَاب الَّلِي عَلَى جِسم الْمَسِيح خَتَمِت جِسْمِي مَعْنَى كِدَه أصْبَحْت أنَا مَسِيح سِر المَيْرُون يُسَمَّى " سِر المِسْحَة .. سِر التَّثْبِيت " أوْ نِسَمِّيه لإِنْ إِحْنَا بِنِتكَلِّم عَنْ التَّكْرِيس نِقُول عَلِيه " سِر المِلْكِيَّة " .. تَخَيَّل كِدَه لَمَّا يِدْبَحُوا دِبِيحَة فِي المَدْبَح عَشَان تِتبَاع فِي السوق لاَزِم تِتخِتِم مِنْ السَلَخَانَة .. الَّلِي يِثْبِت سَلاَمِتهَا يِقُولَّك دِي مَخْتُومَة بِخِتم السَلَخَانَة إِحْنَا الَّلِي يِعْلِن إِنْ إِحْنَا نَاس صَالِحِين الخِتم دَه – لَكِنْ مِش خِتم السَلَخَانَة – خِتم المَيْرُون حِتِّة دَهَب شَاكِك فِيهَا نُبُص عَلَى الدَمْغَة .. إِحْنَا إِدَّمَغْنَا بِالمَيْرُون وَالحَاجَة الَّلِي بِتِخْتِمْ عَلِيهَا مَعْنَاهَا حَاجَة صَادِقَة .. المَيْرُون يُعْلِن مِلْكِيِتنَا لِرَبِّنَا التَّكْرِيس هُوَ حَيَاة مِلْكِيَّة لله .. يَعْنِي إِيه ؟ أنَا دِلْوَقتِي مِلْك لِرَبِّنَا .. أنَا مُخَصَّص لِرَبِّنَا .. تَخَيَّل لَوْ عَنْدِي مَكْتَبَة عَنْدِي كُتُب كِتِير وَخَايِف عَلِيهَا تِضِيع حَبِّيت أعَلِّمهُمْ فَعَمَلْت لِنَفْسِي خِتم وَخَتَمْت الكُتُب بِتُوعِي وَجِة وَاحِد قَالِّي يَا بُونَا عَنْدِي بَحْث عَنْ التَّثْلِيث وَمَعَنْدِيش كُتُب .. أقُولَّه فِي كِتَاب إِسمه كَذَا يِقُولِّي الكِتَاب دَه إِسمه غَرِيب قَوِي .. أبُونَا يِقُولَّه الكِتَاب دَه عَنْدِي وَبَعْدِين أدُهُولَك وَأنْسَى إِنْ أنَا عَطِيته لَك .. وَفِي يُوْم بَحَضَّر مَوْضُوع عَنْ التَّثْلِيث وَمِش لاَقِي الكِتَاب بِتَاعِي .. وَمَرَّة أجِي أكَلِّمَك وَإِنْتَ سَايِب كِتَابِي دَه هِنَا وَأنَا أفِر فِي الكِتَاب ألاَقِي عَلِيه الخِتم بِتَاعِي .. أقُولَّه الكِتَاب دَه بِتَاعِي الَّلِي يِعْلِن إِنْ الكِتَاب دَه بِتَاعِي الخِتم .. إِنْتَ فِي زَيَّك كَِتِير بَرَّه لَكِنْ الَّلِي عَلِيهُمْ الخِتم دَه قَلِيلِين { إِنَّهُمْ مَوْهُوبُونَ لَهُ هِبَةً } التَّكْرِيس هِيَّ نَفْس مُكَرَّسَة مُخَصَّصَة لله .. التَّكْرِيس هِيَّ نَفْس إِنْقَطَعِت عَنْ العَالَم لله التَّكْرِيس هُوَ إِنْسَان عَايِش مُخْتَلِف عَشَان كِدَه إِحْنَا عَلِينَا خِتم نِقُول عَلِيه " خِتم لاَ يَنْحَل " زَي دِبْلِة الخُطُوبَة أوْ دِبْلِة الإِكْلِيل .. دِبْلِة الإِكْلِيل مِش مُجَرَّد خَاتِم عِيرَه .. لأ .. أي حَاجَة تِتلِبِس وَتِتقَلَع لَكِنْ الدِبْلَة دِي .. دِي لاَ يَنْحَل .. إِحْنَا كِدَه المَيْرُون دَه خَاتِم لاَ يَنْحَل .. التَّكْرِيس هُوَ حُب صَافِي خَالِص لِرَبِّنَا .. فَاكِر مَرْيَم أُخْت لِعَازَر وَمَرْيَم الأُخْرَى الَّلِي سَكَبِت الطِيب عَلَى أقدَام يَسُوع وَالأُخْرَى الَّلِي سَكَبِت الطِيب عَلَى رَأس يَسُوع .. يِقُولَّك التَّكْرِيس هُوَ سَكْب الحَيَاة تَحْت أقدَام الْمَسِيح .. النَّفْس المُكَرَّسَة لله تُعْطِي حَيَاتهَا تَحْت أقدَام الْمَسِيح .. تِقولَّه " يَارْب إِقبَل حَيَاتِي " .. أسْكُبْهَا أمَامَك وَأنَا مِش نَدْمَان .. وَأنَا مِش حَاسِس إِنْ أنَا خَسْرَان يِقُولُوا كِدَه إِنْ بَنَات العَهد القَدِيم جَرِت العَادَة إِنْ البِنْت مِنْهُمْ لاَزِم يِكُون عَنْدَهَا زُجَاجِة طِيب غَالْيَة تِتجَوِّز بِهَا فَالبِنْت مِنْ ضِمن الحَاجَات الَّلِي بِتِشْغِلْهَا قَوِي إِنَّهَا تِفْضَل تِحَوِّش مُدَّة كِبِيرَة قَوِي عَشَان تِجِيب وَاحْدَة .. عَشَان الكِتَاب ذَكَر " سَاكِبَات الطِيب " دُول .. تَخَيَّلِي وَاحْدَة مِحَوِشَة تَحْوِيشِة العُمر وَجَابِت زُجَاجِة طِيب وَبَصِّينَا لَقِينَاهَا بتحُطَّهَا تَحْت رِجْلِين الْمَسِيح .. دِي مَعْنَاهَا إِيه ؟ إِنْ هِيَّ إِسْتَغْنِت عَنْ حَاجَة هِيَّ بِالنِسْبَة لَهَا رُكْن أسَاسِي فِي حَيَاتهَا عَشَان كِدَه الكِتَاب ذَكَر إِنْ لَقِينَا وَاحِد يِقُولَّك إِيه { لِمَاذَا هذَا الإِْتْلاَفُ } ( مت 26 : 8 ) دَه إِيه ؟ دِي النَّاس الَّلِي تُبُص عَلَى التَّكْرِيس وَتُقُولَّك دَه إِتلاَف .. يَعْنِي إِيه وَاحِد يِتخَصَّص لِرَبِّنَا ؟يَعْنِي لَوْ إِتكَلِّمت عَنْ التَّكْرِيس مَعَ نَاس مِش مُؤمِنِين وَلاَّ نَاس مَحَبِّة رَبِّنَا لَمْ تَلْمَس قَلْبُهُمْ يِقُولَّك دَه جِنَان دَه وَلاَّ إِيه !! الوَاحِد مَا يِتجَوِزش .. مَا يِشْتَغَلْش .. مَا يِعِيش دِينيِته .. يِلْبِس إِسوِد .. فِي نَاس كِتِير تَنْظُر إِلَى هَذَا الأمر إِنْ هُوَ إِتلاَف .. أمَّا الَّلِي أدْرَكُوا مَحَبِّة الله الفَائِقَة المَعْرِفَة يِقُولُوا { فَعَلْتَ حَسَناً }( أع 10 : 33 ) .. دَه يِقُول عَنْ رَبِّنَا يَسُوع الْمَسِيح أنَّهُ كَانَ فَرْحَان بِسَاكِبَات الطِيب دُول كُلَّ نَفْس عَايْزَه تِدِّي حَيَاتهَا لِرَبِّنَا تِكُون مُكَرَّمَه فِي عِينِين رَبِّنَا .. النَّفْس المُكَرَّسَة لَهَا كَرَامَة فِي عِين رَبِّنَا كِبِيرَة جِدّاً فِي مُعْجِزِة إِقَامِة لِعَازَر يِقُولَّك فِي إِنْجِيل يُوحَنَّا لِعَازَر أخو مَرْيَم مِش مَرْيَم أُخْت لِعَازَر .. تِفْرِق !! مَثَلاً وَاحِد يِقُول " أنَا أخُوْيَا أبُونَا فُلاَن " مِش " أبُونَا فُلاَن أخُوْيَا " .. أنَا الَّلِي بَنْتِسِب إِليه مِش هُوَالَّلِي بِيَنْتِسِب إِلَيَّ .. يِقُولَّك لِعَازَر أخو مَرْيَم .. وَبَعْدِين يِقُولَّك { بَيْتِ عَنْيَا مِنْ قَرْيَةِ مَرْيَمَ }( يو 11 : 1) .. القَرْيَة كُلَّهَا بَقَى إِسْمَهَا قَرْيِة مَرْيَم .. يَعْنِي مَثَلاً لَوْ بِتحِب الشَهِيد أبَانُوب تُبْقَى مَنْطِقِة النَهِيسَة بِالنِسْبَة لَك إِسْمَهَا مَنْطِقِة أبَانُوب .. البَرَارِي بِتَاعِت السِت دِمْيَانَة .. القَرْيَة كُلَّهَا أصْبَحِت بِتَاعِت مَرْيَم .. النَّفْس المُكَرَّسَة مُكَرَّمَة عَنْد رَبِّنَا .. دَه مَفْهُوم التَّكْرِيس .
كيف أعيش مكرس ؟:-
التَّكْرِيس هُوَ التَّخْصِيص يَعْنِي لاَبُد أنَّ فِكْرِي وَقَلْبِي وَحَوَاسِي وَمَشَاعْرِي أنْ تَكُون مُقَدَّسَة وَمُكَرَّسَة لله .. طَيِّب أنَا مِش مُكَرَّس ؟ أقُولَّك مَفِيش حَاجَة إِسْمَهَا مَسِيحِي مِش مُكَرَّس التَّكْرِيس فِي الْمَسِيحِيَّة إِنْ كَانْ هُوَ مُجَرَّد شَكْل – يَعْنِي أنَا دِلْوَقتِي كِدَه مُكَرَّس لِرَبِّنَا – بَس مَقْدَرْش أقُول أنَا مُكَرَّس وَإِنْتُمْ مِش مُكَرَّسِين .. إِنْتُمْ مُكَرَّسِين وَأنَا مُكَرَّس .. الفَرْق بِينِي وَبِينكُمْ إِنْتُمْ مُمْكِنْ تِشْتَغَلُوا حَاجَات تَانيَة أنَا مَشْتَغَلْش غِير دِي وَبَس لَكِنْ إِنْتُمْ بِتصَلُّوا نَفْس الصَلَوَات وَبِتِخْدِموا نَفْس الخِدْمَة وَبِتِتنَاولُوا نَفْس التَنَاوُل وَتِمَارْسُوا نَفْس الأسْرَار وَإِذَا كُنْتُمْ بِتُقعُوا فِي خَطَايَا أنَا بَقَع فِيهَا وَإِذَا كُنْتُمْ بِتُوبوا أنَا بَرْضه بَتُوب المُكَرَّس هُوَ إِنْسَان تَخَصَّص لله فِكر وَقَلْب وَمَشَاعِر وَكَيَان .. التَّكْرِيس هُوَ حَالَة وَلَيْسَ شَكل .. لِدَرَجِة إِنَّه القِدِّيسِين كَانُوا يَقُولُوا إِنْ كُلَّ إِنْسَان مُكَرَّس لِرَبِّنَا حَتَّى لَوْ لَمْ يَكُنْ بَتُول .. إِرْتَبَطِت التَّكْرِيس بِالبَتُولِيَّة لإِنْ البَتُولِيَّة بِتُعْطِي كُلَّ طَاقِة المَحَبَّة لِرَبِّنَا وَطَاقِة الجَسَد لِرَبِّنَا لَكِنْ حَتَّى لَوْ كَانْ الإِنْسَان مُتَزَوِج فَهوَ أيْضاً مُكَرَّس لله لأِنَّ التَّكْرِيس هُوَ مِلْكِيِة الله عَلَى القَلْب وَالفِكر وَالمَشَاعِر .. لِدَرَجِة إِنْ لَوْ الإِنْسَان لَيْسَ بَتُول لَكِنْ هُوَ مُكَرَّس لِرَبِّنَا هُوَ يَنَال كَرَامَة فِي عِين رَبِّنَا كَالمُتَبَتِل وَاحِد مِنْ القِدِّيسِين قَال تَعْرِيف عَنْ البَتُولِيَّة جَمِيل جِدّاً قَال { البَتُولِيَّة الحَقِيقِيَّة هِيَّ النَّفْس الَّتِي لَمْ تَرْتَبِط بِمَحَبِّة العَالَم } .. مُمْكِنْ نِشِيل " تَرْتَبِط " وَنُحُط " تَتَزَوَج "{ البَتُولِيَّة الحَقِيقِيَّة هِيَّ النَّفْس الَّتِي لَمْ تَتَزَوَج بِمَحَبِّة العَالَم } .. إِذاً مُمْكِنْ إِنْسَان شَكْله بَتُول بَس مِش بَتُول لأِنْ مُمْكِنْ يِكُون هُوَ مُرْتَبِط بِالعَالَم وَمُمْكِنْ يِكُون شَخْص مُتَزَوِج لَكِنْ يُحْسَب كَبَتُول التَّكْرِيس هُوَ تَخْصِيص لله .. التَّكْرِيس هُوَ تَخْصِيص الفِكر وَالقَلْب وَالمَشَاعِرالتَّكْرِيس هُوَ سَكْب طِيب الحَيَاة قُدَّام رَبِّنَا حَتَّى لَوْ فِيه نَاس بِتَنْظُر لِهذَا الأمر إِنْ هُوَ إِتلاَف مَهْمَا كَانْ .. التَّكْرِيس هُوَ حَيَاة { أَنَا لِحَبِيبِي وَحَبِيبِي لِي } ( نش 6 : 3 ) .. التَّكْرِيس هُوَ نَفْس كُلَّ يُوْم تِقُولَّه { وَجْهَك يَارْبُّ ألْتَمِس } ( مز 26 مِنْ مَزَامِير بَاكِر ) .. التَّكْرِيس هُوَ حَيَاة مُكَرَّسَة مُقَدَّسَة لله بِالكَامِل .. حَتَّى لَوْ كَانْ فِيه بِيت يِكُون بِيت مُكَرَّس لِرَبِّنَا .. مُعَلِّمنَا دَاوُد النَّبِي كَانَ يَقُول{ أمَّا أنَا فَخَيْر لِي الإِلْتِصَاق بِالله }( مز 73 : 28 ) .. يَقُول { نَصِيبِي هُوَ الرَّبُّ قَالَتْ نَفْسِي }( مرا 3 : 24 ) .. جَمِيل جِدّاً إِنْسَان لاَ يَعْمَل عَمَلاً غِير رُوحِي .. جَمِيل جِدّاً إِنْسَان يِعِيش فِي مِلْكِيِة رَبِّنَا .. أنَا لِيك وَلِيك لِوَحْدَك .. زَي يَارْب كُلَّ وَاحِد بِيِشْتَغَل عَنْد حَدْ أنَا بَشْتَغَل عَنْدَك إِنْتَ زَي الَّلِي بِيِشْتَغَل عَنْد وَاحِد يِقُولَّه المَوَاعِيد مِنْ كَذَا لِكَذَا .. الَّلِي بِيِشْتَغَل فِي مَكَان مُمْكِنْ يِتنِقِل مِنَّه وَيُرُوح مُحَافْظَة تَانْيَة .. إِحْنَا بِنِشْتَغَل عَنْد رَبِّنَا يِعْمِل فِينَا الَّلِي هُوَ عَايْزه لَمَّا الإِنْسَان يُعْطِي نَفْسه لله يِهُون عَلِيه كُلَّ شِئ .. الأب وَالأُم .. الأخ وَالأُخْت الزُوْجَة وَالأوْلاَد .. نَفْس مُكَرَّسَة لِرَبِّنَا .. الذَّات المُكَرَّسَة لله تَذُوب فِي مَحَبِّة رَبِّنَا يَسُوع الْمَسِيح وَتَرْغَب فِي أنْ تُنْفِق ذَاتهَا كُلَّ يُوْم وَأنْ تُعْطِي كُلَّ يُوْم .. مُمْكِنْ تُقُولُوا بَس أنَا مِش هَا أتكَرَّس أنَا مِش هَا البِس إِسوِد وَلاَ هَا البِس رُصَاصِي !! .. أقُولَّك إِنْتَ مُكَرَّس مِنْ غِير مَا تِلْبِس حَاجَة إِنْتَ بِتَاع رَبِّنَا .. إِنْتَ شَاهِد لِرَبِّنَا .. إِنْتَ حَامِل أمَانَة لِرَبِّنَا .. إِنْتَ كُلَّ حِتَّة فِيك مِلْك لِرَبِّنَا وَاحِد مِنْ القِدِّيسِين يِقُول { النَّفْس هِيَ هِيكل لله وَالقَلْب هُوَ المَذْبَح وَالعَقْل هُوَ الكَاهِن } .. يُبْقَى أنَا عَنْدِي الكَاهِن وَعَنْدِي المَذْبَح وَعَنْدِي الهِيكل .. النَّفْس هِيَّ الهِيكل .. القَلْب هُوَ المَذْبَح العَقْل هُوَ الكَاهِن .. يِقُولَّك { وَالعَقْل هُوَ الكَاهِن الَّذِي يَقُوم بِشَرَف هذِهِ الخِدْمَة }العَقْل هُوَ الَّلِي يُقَدِّم ذَبَائِح الحَمد وَالتَّسْبِيح وَالشُكر لِرَبِّنَا .. نَفْس مُكَرَّسَة لِرَبِّنَا مَحَبِّة العَالَم حَاجَة ضِد التَّكْرِيس تَماماً .. مَحَبِّة الشَهَوَات ضِد التَّكْرِيس مَحَبِّة الجَسَد ضِد التَّكْرِيس .. الأنَانِيَّة ضِد التَّكْرِيس .. الإِنْسَان المُكَرَّس لِرَبِّنَا يَقُول مَعَ مُعَلِّمنَا بُولِس الرَّسُول { وَلكِنَّنِي لَسْتُ أَحْتَسِبُ لِشَيءٍ وَلاَ نَفْسِي ثَمِينَةٌ عِنْدِي حَتَّى أُتَمِّمَ بِفَرَحٍ سَعْيِي } ( أع 20 : 24 ) .. النَّفْس المُكَرَّسَة لِرَبِّنَا غِير مَرْبُوطَة بِأي ضَعْف وَاحِد زَي مُعَلِّمنَا بُولِس الرَّسُول وَاحِد مُكَرَّس لِرَبِّنَا .. يِرُوح مِنْ بَلَد لِبَلَد مَفِيش حَاجَة شَغْلاَه مَفِيش حَاجَة وَاخْدَه إِهْتِمَامه غِير الخِدْمَة .. الخِدْمَة عَايْزَه نَاس مُكَرَّسَة مُخَصَّصَة نَاس قَدِّسِت قَلْبَهَا وَفِكرَهَا لِرَبِّنَا .. عَشَان كِدَه الخِدْمَة النَاجْحَة تِجِيب مُكَرَّسِين .. تِجِيب نَاس مِش عَايْزه تِشْتَغَل غِير لِرَبِّنَا .. تُقُولَّه { هَا نَحْنُ قَدْ تَرَكْنَا كُلَّ شَيءٍ وَتَبِعْنَاكَ } ( مر 10 : 28 ) .. أنَا عَايْزَك إِنْتَ مِش بِيقُول كِدَه لأِنَّه مَثَلاً مِش لاَقِي شُغل وَالاَّ الحَيَاة أصْبَحِت تِزَهَق وَالاَّ مِتضَايِق مِنْ مَوْقِف مُعَيَّن .. لأ دَه بِيقُول كِدَه لأِنْ هُوَ فِعلاً حَس إِنْ نَفْسه دِي إِرْتَفَعِت فوقَ رَغَبَات العَالَم الزَائِلَة نَاس دَاقِت وَشِبْعِت بِغِنَى مَحَبِّة رَبِّنَا وَلَمَّا دَاقِت وَشِبْعِت قَالِت أنَا هَا أقعُد كِدَه أعِيش حَيَاتِي أكُل وَاشْرَب وَاشْتَغَل وَأتجَوِز وَأخَلِّف وَبَس أنَا عَايِز أعِيش لِحَاجَة أهَمْ .. عَايِز أعِيش لِحَاجَة بَاقيَة أنَا عَايِز أعِيش لِرَبِّنَا وَرَبِّنَا لِوَحْده يُمْلُك عَلَى قَلْبِي وَفِكرِي وَمَشَاعرِي وَجَسَدِي وَحَوَاسِي عَايِز أعْمِل عَمَل مُهِمْ .. دَه التَّكْرِيس التَّكْرِيس هِيَّ دَعوَة مَسِيحِيَّة .. التَّكْرِيس هِيَّ حَيَاة مَسِيحِيَّة نَمُوذَجِيَّة .. هِيَّ حَيَاة رَسُولِيَّة .. عَشَان كِدَه كُلِّنَا مَدْعُوِين إِنْ إِحْنَا نُبْقَى مُكَرَّسِين .. مُقَدَسِين وَمَفْرَزِين لله .. فِي الحَقِيقَة فِي الجِيل بِتَاعْنَا فِي الخِدْمَة مِحْتَاجَة لِلتَّكْرِيس جِدّاً لأِنْ بَقَى فِيه خَدَمَات مُخْتَلِفَة كَثِيرَة جِدّاً مِحْتَاجَة طَاقَات مُتَنَوِعَة .. نُشْكُر رَبِّنَا إِنْ الكِنِيسَة النَّهَاردَة أصْبَحِت تَرْعَى خَدَمَات مَا كَنِتش الكِنِيسَة بِتِهْتَمْ بِهَا قَوِي زَمَان خِدْمِة المُعَوَقِين وَالمَكْفُوفِين .. خِدْمِة النَّادِي وَالحَضَانَة وَالمَشْغَل وَالمَرْضَى .. خِدْمِة إِجْتِمَاعَات الشُّبَان .. خِدْمِة الأطْفَال .. الخَدَمَات دِي كُلَّهَا عَشَان تُبْقَى خَدَمَات حَيَّة عَايْزَه نَاس كِتِير تِشْتَغَل نَاس تُقُولَّه " يَارْب إِقْبَلْنَا فِي قَطِيعَك " .. مِش عَايْزِين نِعْمِل حَاجَة إِلاَّ حَاجْتَك إِنْتَ عَايْزِين نُبْقَى مُقَدَسِين لِيك إِنْتَ وَأكِيد رَبِّنَا قَادِر إِنْ هُوَ يِحَرَّك القُلُوب وَيخَصَّص نَاس لَهُ عَشَان يُكُونُوا{ إِنَّهُمْ مَوْهُوبُونَ لَهُ هِبَةً } التَّكْرِيس هُوَ حَالَة وَلَيْسَ شَكل .. أصْعَب شِىء إِنْ الإِنْسَان يُبْقَى عَايِز يِكَرَّس لِحِسَاب ذَاته وَلَيْسَ لِحِسَاب مَجْد الْمَسِيح .. عَشَان أنَا عَايِز أسْرَق مَجْد الْمَسِيح .. عَايِز إِنْ أنَا شَكلِي كِدَه النَّاس يِقُولُوا عَلَيَّ إِنْ أنَا رَاجِل مُتَمَيِّز .. الَّلِي زَي دَه بِيُدْخُل جُوَّه التَّكْرِيس بِيضِيع لأِنَّهُ مِش هَا يحَقَّق الهَدَف وَذَاته مِش هَا تِشْبَع وَتلاَقِيه عَمَّال يِعْمِل مَشَاكِل .. الغِيرَة تِزِيد وَالإِنْقِسَام يِزِيد .. أقُول .. لأ النِفُوس المُكَرَّسَة لِرَبِّنَا تَشْتَهِي أنْ تَجْلِس عِنْدَ أقدَام المَصْلُوب وَتَقُول { يَنْبَغِي أَنَّ ذلِكَ يَزِيدُ وَأَنِّي أَنَا أَنْقُصُ } ( يو 3 : 30 ) .. رَبِّنَا يِقبَل حَيَاتنَا وَيِقبَل تَكْرِيسنَا وَيَجْعَلْنَا أنْ نُحَقِّق تَكْرِيسنَافِي حَيَاتنَا .
ثانيا النعمة :-
النِّعْمَة هِيَّ عَطِيَّة الله المَجَّانِيَّة لِلإِنْسَان .. النِّعْمَة هِيَّ المَعُونَة الإلهِيَّة الَّلِي رَبِّنَا يَسُوع بِيِدِيهَا لِلإِنْسَان .. النِّعْمَة هِيَّ القُوَّة الَّلِي رَبِّنَا بِيِسْنِد بِهَا الإِرَادَة الضَعِيفَة وَالطَبِيعَة المَيَّالَة لِلضَعْف رَبِّنَا بِيِسْنِدْهَا بِالنِّعْمَة .. عَشَان كِدَه مُعَلِّمنَا بُولِس بِيقُول { بِالنِّعْمَةِ أَنْتُمْ مُخَلَّصُونَ } ( أف 2 : 5 )إِحْنَا بِنَخْلُص بِالنِّعْمَة .. النِّعْمَة حَاجَة بِيُنعَمْ بِهَا عَلَيْنَا .. يُنعَمْ مَعْنَاهَا إِنْ وَاحِد مَا يِسْتَهِلْش أبَداً وَأنَا أدِّي لُه .. يِقُولَّك إِنْتَ أنْعَمْت عَلَيَّ بِالحِكَايَة دِي .. يِقُولَّك " نُشْكُر رَبِّنَا نِعْمَة وَبَرَكَة " .. " إِحْنَا فِي نِعْمَة "يَعْنِي إِحْنَا فِي حَاجَة كِبِيرَة جِدّاً .. قُوَّة كِبِيرَة جِدّاً إِحْنَا مَا نِسْتَهِلْهَاش ( دِي النِّعْمَة ) النِّعْمَة هِيَّ قُوَّة رَبِّنَا المَجَّانِيَّة لِينَا .. النِّعْمَة هِيَّ الَّلِي تِحَرَّك القُلُوب بِالمَحَبَّة لِرَبِّنَا النِّعْمَة هِيَّ الَّلِي تِحَرَّك القَلْب لِلتُوبَة .. النِّعْمَة هِيَّ الَّلِي تِحَرَّك القَلْب لِلتَّكْرِيس النِّعْمَة هِيَّ الَّلِي تِحَرَّك الإِشْتِيَاقَات الرُّوحِيَّة .. عَشَان كِدَه أأقدَر أقول كُلَّ المُمَارَسَات الرُّوحِيَّة مَا هِيَ عِبَارَة إِلاَّ عَنْ نِعْمَة .. عَشَان كِدَه لَمَّا نِيجِي نِتنَاوِل – أباءنَا عَلِّمُونَا نِقُول – " أنْسِيتَك النِّعْمَة "إِنْتَ خَدْت نِعْمَة مَبْرُوك عَلِيك أنْسِيتَك النِّعْمَة هَلْ نِعْمِة رَبِّنَا دِي لِكُلَّ النَّاس وَلاَّ لِنَاس نَاس ؟ هِيَّ لِكُلَّ النَّاس .. يَعْنِي مَثَل الزَّارِع كُلَّ الأرَاضِي خَدِت بِذَار وَلاَّ أرَاضِي أرَاضِي ؟ كُلَّ الأرَاضِي خَدِت بِذَار .. مِنْ نَفْس الأنوَاع وَالاَّ أنوَاع أنوَاع ؟ إِذاً نُوع وَاحِد .. نُوع جَيِّد مِنْ البِذَار لِكُلَّ أنوَاع الأرَاضِي .. دِي النِّعْمَة .. لَكِنْ الَّلِي يِرْعَاهَا بِيِخْتِلِف .. فِي نَاس تَاخُد النِّعْمَة وَتُحَافِظ عَلِيهَا وَفِي نَاس تَاخُدْهَا تِعْمِل بِهَا إِيه ؟ تِبَدِّدهَا عَطِيِة رَبِّنَا تُنَمِينَا وَمُمْكِنْ لاَ نَسْتَفِيد بِهَا وَلَمَّا لاَ نَسْتَفِيد مِنْهَا تِدِينَّا .. لِيه ؟ أقول لَهُ يَارْب أصل أنَا وِحِش .. رَبِّنَا يِقُول هُوَ أنَا مَا عَطِتَكْش ؟!! أقول لِرَبِّنَا إِنْتَ مَدتنِيش ؟ يِرُد عَلَيَّ .. لاَ .. إِدِّيتَك مِين كَانْ يِحَرَّكَك لِلتُوبَة .. إِنْتَ كُنْت بِتِسْمَع ؟ فَاكِر المَوْقِف الفُلاَنِي هَزِّتَك فِيه عَشَان تِتُوب وَإِنْتَ لَمْ تَتُب .. فَاكِر فِي مَرَّة خَلِيت لِك القُدَّاس كَانْ عَامِل زَي السَّمَا وَإِنْتَ لَمْ تَسْتَجِيب كُلَّ دَه عَمَل نِعْمِة .. عَشَان كِدَه فِي حَاجَة فِي عِلم الآبَاء إِسْمَهَا "زِيَارَات النِّعْمَة " يَعْنِي النِّعْمَة بِتخَبَّط .. مُمْكِنْ الوَاحِد يِفرَح بِهَا وَمُمْكِن الإِنْسَان لاَ يَسْتَفِيد بِهَا أبَداً النِّعْمَة لِلكُلَّ لاَ يُوْجَد إِنْسَان عَلَى وَجْه الأرْض لَمْ يَأخُذ نِعْمَة .. النِّعْمَة لأِجل خَلاَصِنَا النِّعْمَة لَيْسَت لِلمَسِيحِي بَلْ لِغَير المَسِيحِي وَلِمُضطَهِد الْمَسِيح .. لُونْجِينُوس الَّلِي طَعَنْ الْمَسِيح بِالحَرْبَة زَارِته النِّعْمَة .. لُونْجِينُوس الَّلِي طَعَنْ الْمَسِيح بِالحَرْبَة قَلْبه إِسْتَيقَظ مِنْ نِدَاء نِعْمَة بَس شَطَارْته إِنَّه تَجَاوَب مَعَ النِدَاء .. مُمْكِنْ وَاحِد يِعْمِل إِيه لاَ يَتَجَاوَب مَعَ النِدَاء .. النِّعْمَة لِلكُلَّ .. النِّعْمَة تُنَادِي .. النِّعْمَة تُرِيد أنْ تُوقِظ .. دَه عَمَل النِّعْمَة عَشَان كِدَه لُونْجِينُوس الَّلِي طَعَنْ الْمَسِيح لَمَّا تَجَاوَب مَعَ نِدَاء النِّعْمَة هُوَ نَفْسه صَارَ شَهِيداً – مُبَارَك إِسْمَك يَارْب – تُحَوِّل رَاجِل طَعَنَك إِنْ هُوَ يِقُول خَلاَص .. يِقُولُوا له هَا نِمَوِتَك هَا تِسْتَغْنَى عَنْ الرُتبَة بِتَاعتَك .. يِقُول لُهُمْ رُتبِة إِيه ؟ خُدُوهَا .. يِقُولُوا عَنْ لُونْجِينُوس إِنْ هُوَ كَانْ قَائِد الكَتِيبَة الَّلِي كَانِت طَالعَة عَشَان تُصْلُب الْمَسِيح .. طَلَّعُوا مَعَ الْمَسِيح فِرْقَة – مِش وَاحِد يُصْلُبه – مَجْمُوعَة القَائِد بِتَاعهَا لُونْجِينُوس لأِنْ هُوَ الَّلِي حَب يَاخُد القَرَار بِتَاع إِنَّه مَات وَلاَّ مَا مَتش فَعَشَان يِتأكِد مِنْ موته مِنْ عَدَمه طَعَنة بِالحَرْبَة فَكَانِت طَعْنِة الحَرْبَة هِيَّ بُرْهَان مُوْت الْمَسِيح عَشَان كِدَه النِّعْمَة لَيْسَت بَعِيدَة عَنْ الإِنْسَان حَتَّى المُضطَهِد .. حَتَّى الخَاطِي .. حَتَّى الكَسْلاَن النِّعْمَة لِلكُلَّ شَاوِل الطَرْسُوسِي رَايِح يُقْبُض عَلَى المَسِيحِيِين وَيعَذِّبهُمْ .. النِّعْمَة زَارِته .. تُبْقَى تُزُوره فِي وَقْت يِكُون مُهَيَّأ شِوَيَّة .. يِكُون مُسْتَعِد شِوَيَّة .. لأ .. دِي تِزُوره وَهُوَ رَايِح يِضطَهِد المَسِيحِيِين وَصَارَ مَسِيحِياً .. وَصَارَ رَسُولاً .. وَصَارَ كَارِزاً .. النِّعْمَة لِلكُلَّ .. تِخَلَّص .. تِنَجِّي .. تِرْحَمْ .. تُوْقِظ دَه عَمَل النِّعْمَة يَهُوذَا الإِسْخَريُوطِي النِّعْمَة إِفتَقَدِته .. عَشَان كِدَه أقدَر أقول إِنْ النِّعْمَة دِي هِيَّ لِلكُلَّ زَي مَا رَبِّنَا بِيُشْرِق شَمْسه عَلَى الأبرَار وَالأشْرَار ( مت 5 : 45 ) النِّعْمَة بِتُعْطَى لِلأبرَار وَالأشْرَارلَكِنْ النُقْطَة المُهِمَّة مَا هُوَ مَوْقِف الإِنْسَان مِنْ النِّعْمَة ؟ فِي إِنْسَان يَتَجَاوَب .. { هنَذَا وَاقِفٌ عَلَى الْبَابِ وَأَقْرَعُ } ( رؤ 3 : 20 ) .. كُنَّا فِي مؤتَمَر إِعْدَاد خُدَّام لِسَيِّدْنَا الأنْبَا مَكَاريُوس سَيِّدْنَا سَأل سؤَال لَمَّا يَسُوع يِخَبَّط عَلَى البَاب يِخَبَّط إِزَاي ؟ لَمَّا يِخَبَّط بيخَبَّط بِالرَّاحَة بِرِقَّة مِش بِعُنْف .. خَبْطِته رَقِيقَة المَفْرُوض إِنْتَ تُبْقَى حَسَّاس لِلنِدَاء دَه عَشَان تُقُوم مِش مَفْزُوع تُقُوم بِإِرَادتَك .. تُقُوم بِحُب .. تُقُوم بِتَجَاوُب .. { إِنْ سَمِعَ أَحَدٌ صَوْتِي وَفَتَحَ الْبَابَ }( رؤ 3 : 20 ) .. أهو يَسُوع بِيِعْمِل مَعَانَا كِدَه .. وَاقِف عَلَى البَاب يَقْرَع إِنْ فَتَح لِي أحَدْ تِزُورَك النِّعْمَة .. فِيه بِيِفْتَح وَفِيه لاَ يَفْتَح وَشُوفنَا فِي سِفر النَشِيد الَّلِي لَمْ يَفْتَح قَالَّك { تَحَوَّلَ وَعَبَرَ }( نش 5 : 6 ) يَامَا نَاس سِمْعِت نِدَاءَات النِّعْمَة وَتَجَاوَبَت وَيَامَا نَاس سِمْعِت نِدَاءَات النِّعْمَة وَلَمْ تَتَجَاوَب .. عَشَان كِدَه أبُونَا يُصَلِّي لنَا قَبل الإِنْجِيل مَا يِتقَرَا فِي الكِنِيسَة وَيَقُول { فَلْنَسْتَحِق أنْ نَسْمَع وَنَعْمَل بِأنَاجِيلَك المُقَدَّسَة بِطِلْبَات قِدِّيسِيك } ( أوشِيِة الإِنْجِيل ) .. أدِي النِّعْمَة بِتخَبَّط عَلَى بَابكُمْ يَارِيت تِفْتَحُوا .. { إِنْ سَمِعَ أَحَدٌ صَوْتِي وَفَتَحَ الْبَابَ } .. إِفتَح .. مُعَلِّمنَا بُولِس الرَّسُول فِي مَرَّة مِنْ المَرَّات كَانَ بِيَتَكَلَّم مَعَ فِيلِكْس الوَالِي .. كَلِّمه عَنْ البِرِّ وَالدَّيْنُونَة وَالتَّعَفُّف ( أع 24 : 25 ) .. فِيلِكْس دَه رَاجِل مِش مَسِيحِي مُعَلِّمنَا بُولِس هَا يِكَلِّمه فِي إِيه ؟ هَلْ يِكَلِّمه عَنْ التَّجَسُّد ؟لَكِنْ كَلِّمه عَنْ البِرِّ وَالدَّيْنُونَة وَالتَّعَفُّف .. عَشَان كِدَه لَوْ حَبِّيتُمْ تِكَلِّموا أي حَدْ مِش مَسِيحِي تِكَلِّموه عَنْ البِر وَالدَيْنُونَة وَالتَّعَفُّف .. فِيلِكْس لَمَّا سِمِع الكَلاَم إِرْتَعَد .. لَمَّا إِرْتَعَد عَمَل إِيه ؟إِتهَز مِنْ جُوَّه .. يَعْنِي الخَبْطَة صَحِّته .. قُوْم .. لَكِنْ قَالَ لِمُعَلِّمنَا بُولِس { أمَّا الآنَ فَاذْهَبْ وَمَتَى حَصَلْتُ عَلَى وَقْتٍ أَسْتَدْعِيكَ }( أع 24 : 25 ) .. لَمْ يَنْتَفِع مِنْ نِدَاء النِّعْمَة يَامَا نَاس رَبِّنَا كَلِّمهُمْ .. وَيَامَا نَاس سِمْعُوا الكَلِمَة وَسِمْعُوا نِدَاء النِّعْمَة وَلَمْ يَسْتَجِيبُوا دَه رَبِّنَا كَلِّم فَرْعُون وَهَزُّه لِدَرَجِة إِنْ فَرْعُون قَالَ { الرَّبُّ هُوَ الْبَارُّ وَأَنَا وَشَعْبِي الأشْرَارُ }( خر 9 : 27 ) .. يَعْنِي إِبتَدَى يِتهَز .. النِّعْمَة زَارِتَك يَا فَرْعُون لَكِنْ كَانْ يِرْجَع بَعْد كِدَه كَانْ يِقُول لِمُوْسَى وَهَارُون { صَلِّيَا لأِجْلِي } ( خر 8 : 28 ) لَكِنْ بَعْدَهَا يِقُول{ وَكَانَ لَمَّا تَقَسَّى فَِرْعُوْنُ } ( خر 13 : 15) .. إِيه دَه ؟ أصل مُمْكِنْ النِّعْمَة تِنَادِي وَأنَا أبْقَى قَلْبِي قَاسِي .. { إِنْ سَمِعْتُمْ صَوْتَهُ فَلاَ تُقَسُّوا قُلُوبَكُمْ }( عب 3 : 15) .. مَعَ كُلَّ نِدَاء نِعْمَة المَفْرُوض أتَجَاوِب مَعَاه النِّعْمَة هِيَّ عَطِيَّة مَجَانِيَّة لِلكُلَّ لَكِنْ إِيه مَوْقِف الإِنْسَان مِنْ النِّعْمَة ؟ هَلْ أنَا بَسْتَفِيد مِنْ النِّعْمَة وَلاَّ .. لأ .. ؟ عَشَان كِدَه النِّعْمَة رَقِيقَة جِدّاً لاَ تُحِب أنْ تَقْتَحِم حُرِّيِتَك .. حَبِّيت تِفْتَح يُفَضَّل مَا حَبِّيتش مِش هَا اضغَط عَلِيك .. القِدِيس أُغُسْطِينُوس يِقُول { الله الَّذِي خَلَقَك بِدُونَك لاَ يَسْتَطِيع أنْ يُخَلِّصَك بِدُونَك } ؟؟ فِي تَرْنِيمِة " أيُّهَا الفَخَّارِي الأعظَم " { أُخْضِعُ ذَاتِي دُونَ عِنَادِي لأِصَابِعُكَ تُشَكِّلُ فِيَّ } .. أنَا يَارَبِّي سَايِب نَفْسِي كِدَه .. { أُخْضِعُ ذَاتِي دُونَ عِنَادِي لأِصَابِعُكَ تُشَكِّلُ فِيَّ }إِنْتَ إِعْمِل فِيَّ الَّلِي إِنْتَ عَايْزه .. أقدَر أقول كِدَه إِنْ رَبِّنَا بِينَادِي .
ليه النعمة :-
لَمَّا الإِنْسَان سَقَط فِي الخَطِيَّة فَقَد بِرِّه .. فَقَد قَدَاسْته وَبَسَاطَته وَأصْبَحَت طَبِيعَته قُصَاد الخَطِيَّة ضَعِيفَة .. مِنْ سَاعِة لَمَّا الإِنْسَان فَقَد بِرِّه فِي السُقُوط عَشَان يِغْلِب لاَبُد لَهُ مِنْ نِعْمَة .. لاَبُد لَهُ مِنْ قُوَّة إِلهِيَّة خَارِجَة عَنْهُ تُدْخُل فِيه وَتِقَوِّي إِرَادته وَتِسْنِد ضَعْفه وَتخَلِّيه يِغْلِب إِحْنَا فِي حَيَاتنَا مِحْتَاجِين لِلنِّعْمَة .. الشَّيْطَان قَوِي جِدّاً لِلدَرَجَة إِنْ إِحْنَا مَا نِقدَرْش أبَداً نِهْزِمه لَكِنْ بِالنِّعْمَة نِقدَر .. وَالنِّعْمَة تِوَحَّد إِرَادِتنَا مَعَ رَبِّنَا وَدَه عِلاَج السُقُوط إِنْ إِرَادتِي تِتوَحَّد مَعَ إِرَادِة رَبِّنَا سَاعِتهَا أقْدَر أغْلِب .. مِنْ غِيرهَا إِرَادتِي لِوَحْدِي قُصَاد الشَّيْطَان أنَا ضَعِيف هَا تغِلِب إِذاً خَلاَصِي مُتَوَقِف عَلَى النِّعْمَة .. { بِالنِّعْمَةِ أَنْتُمْ مُخَلَّصُونَ } النِّعْمَة هِيَّ العَطِيَّة القَوِيَة الجَبَّارَة المَجَّانِيَّة .. زَي وَاحِد بِيِصْرِف فِي الشَهر 500 وَفَجْأة إِنْفَصَل مِنْ الشُغل لَكِنْ أبوه قَالَّه مَا تخَفش أنَا مِش هَا سِيبَك .. أبوه يِسْأله فِيه شُغْلاَنَة تَانيَة مُمْكِنْ تِشْتَغَلْهَا ؟ يِرُد فِيه لَكِنْ مِش بِنَفْس المُرَتَب .. دَه فِيه وَاحِد مِكَلِمنِي عَلَى شُغْلاَنَه بِـ 50 أبوه يِقولَّه إِشْتَغَل الشُغْلاَنَه دِي الَّلِي مُرَتَبْهَا 50 وَأنَا أكَمِّل لَك .. إِيه المَطْلُوب مِنِّي دِلْوَقتِي ؟ إِنْ أنَا أشْتَغَل بِالرَقم الَّلِي أقْدَر أحْصُل عَلِيه وَمِين يِكَمِّل لِي ؟ لَكِنْ لَوْ قُلْت لِبَابَا بَدَل إِنْتَ هَا تِدْفَع 450 كَمِّل جِمِيلَك لِلأخِر .. هُوَ دَه الَّلِي بِيِحْصَل مَعَانَا بِالظَبْط .. نِعْمِة رَبِّنَا كِتِيرَة جِدّاً عَايِز يِدِّيهَا لِينَا .. إِنْتَ تِقدَر تِعْمِل إِيه ؟ مُمْكِنْ الصُبح أأقَف 10 دَقَايِق أصَلِّي جُزء مِنْ بَاكِر .. إِيه كَمَان ؟ مُمْكِنْ أأقرَا أصْحَاح فِي الكِتَاب المُقَدَّس .. إِيه كَمَان ؟ مُمْكِنْ كَمَان بِالَّلِيل 1/4 سَاعَة كَمَان .. رَبِّنَا يِقُولَّه مِش هَا تِقدَر تِعْمِل غِير دُول ؟ أنَا هَا أكَمِّل .. رَبِّنَا يِبُص يِلاَقِينِي فِي ألـ 1/4 سَاعَة بِتَاعته بَدَّلَع النِّعْمَة تَجُول فِي دَاخِلَك تَبْحَث عَنْ سَبَب لِخَلاَصَك .. إِنوِي وَأنَا أكَمِّل زَي وَلَد يِقُول لِبَابَاه فِيه عَرَبِيَة لِعْبَة عَجْبَانِي وَعَاوِز أجِيبهَا ؟ يِسْأله بِكَام ؟ يِقُول بِـ 2.5وَأنَا حَوِّشْت 1/2 جِنِية .. يُرُد أبوه أنَا هَا أكَمِّل لَك .. يُروحُوا يِشْتُرُوهَا يِلاَقوا مَكْتُوب عَلِيهَا 250 فَالرَّاجِل فُوجِئ إِنْ إِبنه مَعَاه 1/2 جِنِية وَشَبْطَان فِي العَرَبِيَّة دِي .. مُمْكِنْ أبوه يِقولَّه أنَا هَا أجِيبهَا لَك بَس يَاخُد مِنَّه ألـ 1/2 جِنِية .. هُوَ حَاجَة هَايفَه .. بَس عَشَان يِحِس الوَلَد إِنَّه شَارِك فِي العَرَبِيَّة أنَا حَاسِس إِنْ أنَا جَايِب العَرَبِيَّة .. أهو رَبِّنَا عَايِز يِحَسِّسَك الَّلِي هَا تَخْده دَه فِيه جُزء مِنَّك مُعَلِّمنَا بُولِس يِقُول { لاَ بِأَعْمَالٍ فِي بِرٍّ عَمِلْنَاهَا نَحْنُ بَلْ بِمُقْتَضَى رَحْمَتِهِ } ( تي 3 : 5 ){ مَتَى فَعَلْتُمْ كُلَّ مَا أُمِرْتُمْ بِهِ فَقُولُوا إِنَّنَا عَبِيدٌ بَطَّالُونَ }( لو 17 : 10) الأرثُوذُكْسِيَّة هِيَّ شُعُور بِعَمَل النِّعْمَة الفَائِق وَأيْضاً شُعُور بِضَعْفِي .. الإِتِزَان بَيْنَ الجِهَاد وَالنِّعْمَة .. أنَا بَجَاهِد لَكِنْ حَاسِس إِنْ جِهَادِي دَه مِش هُوَ الَّلِي هَا يِخَلَّصْنِي وَلاَ أتَرَاخَى وَأقول خَلِّيه هُوَ يِخَلَّص بَدَل هُوَ هَا يِدْفَع يِدَفَع بِالمَرَّة وَمَا جَتش عَلَى ألـ 1/2 جِنِية .. لاَ .. عَشَان كِدَه النِّعْمَة هِيَّ الَّلِي تِسْنِد ضَعَفَاتنَا .. الَّلِي بِتُعِين ضَعَفَاتنَا .. هِيَّ الَّلِي بِتُقَدِّس حَيَاتنَا حَتَّى وَإِنْ كُنَّا غِير مُسْتَحِقِين رَبِّنَا حَب النِّعْمَة دِي تِكُون قُوَّة مِنْ عِنْده .. مِنْحَة مِنْ عِنْده عَشَان يِرْبُطنَا بِه لِكَي{ لِيَكُونَ فَضْلُ الْقُوَّة لِلهِ لاَ مِنَّا } ( 2كو 4 : 7 ) .. يِقُولَّك إِنْتَ بَس إِشْتَغَل وَأنَا هَا اغْلِب أنَا هَا اغْلِب مَعَاك وَبِك وَفِيك .. الَّلِي تُمْلُكه قَدِّمه .. قَدِّم صَلَوَاتَك الضَعِيفَة رَبِّنَا هَا يِشْتَغَل بِهَا قَدِّم إِشْتِيَقَاتَك الضَعِيفَة رَبِّنَا هَا يِكَمِّلْهَا .. { الرُّوحُ أَيْضاً يُعِينُ ضَعَفَاتِنَا } ( رو 8 : 26 ) فِي عِبَارَة بَخْتِم بِهَا كُلَّ عِظَاتِي " رَبِّنَا يِسْنِد كُلَّ ضَعْف فِينَا بِنِعْمِته " .. خِتَام كُلَّ عِظَة .. لِيه ؟ أصل مَالنَاش إِلاَّ إِنَّه يِسْنِد كُلَّ ضَعْف فِينَا بِنِعْمِته مِنْ غِير الكِلْمَة دِي هَا نِتبَهْدِل .. الضَعْف بِتَاعِي حَلُّه النِّعْمَة .. أنَا عَشْمَان فِي كَرَمَك .. عَشْمَان فِي مَحَبِّتَك .. عَشْمَان فِي أبُوِتَك { لاَ تُخْزِنَا بِالخِزْي الأبَدِي ، وَلاَ تَطْرَحْنَا نَحْنُ عَبِيدَك } ( حُلُول الرُّوح القُدُس مِنْ القُدَّاس الكِيرلُسِي ) .. الإِنْسَان الَّلِي عَايِز رَبِّنَا يُبْقَى مِتِكِل عَلَى نِعْمِته الإِنْسَان لاَزِم يِشَارِك بِإِرادَته عَشَان عَمَل النِّعْمَة يَأتِي .. أنَا لاَزِم أحرُث الأرْض بِتَاعْتِي وَأضَع فِيهَا البِذرَة .. لاَزِم أعْلِن إِنْ أنَا جَد قُدَّام رَبِّنَا عَشَان فِي الآخِر يِحْصَل إِيه ؟ أضَع البِذرَة دَه الدُور بِتَاعِي مِين الَّلِي هَا يِكَبَّر البِذرَة ؟ رَبِّنَا .. فِين العَمَل السَهل وَفِين العَمَل الصَعْب ؟ العَمَل الصَعْب هُوَ إِنْ أنَا أضَع البِذرَة وَالاَّ البِذرَة تِكبَر وَتُبْقَى زَرْعَة ؟ تِكبَر وَتُبْقَى زَرعَة دَه العَمَل الصَعْب .. دَه تَقْرِيباً مُسْتَحِيل أمَّا وَضع البِذرَة فَا دِي فِي حُدُود إِمكَانِيَاتِي .. لَكِنْ عَلَشَان أخَلِّي رَبِّنَا يِطَلَّع لِي شَجَرَة مِنْ غِيرمَا أنَا أكُون عَامِل أرْضِي وَلاَ حَاطِط بِذرَة وَأقُولَّه إِنْتَ تِعْرَف تِعْمِل وَطَلَّع إِنْتَ .. يِقُولِّي .. لاَ لاَزِم إِنْتَ تِعْمِل حَاجَة النِّعْمَة تَنْتَظِر إِرَادتَك .. أُقَف إِشحَت نِعْمَة .. أُطْلُب نِعْمَة .. قُولَّه يَارَبِّي إِدِّينِي نِعْمَة تِسْنِدْنِي بِنِعْمِتَك .. لاَ تَتَخَلَّى عَنِّي .. لاَ تَترُكَنِي .. لاَ تَترُكَنِي وَضَعْفِي .. أنَا مِحْتَاج نِعْمِتَك .. مِحْتَاج لِمَحَبِّتَك .. مِحْتَاج لِرَحْمِتَك .. مِحْتَاج لأِبُوِتَك .. { أَنَا مَا أَنَا } ( 1كو 15 : 10) .. لَكِنْ إِنْتَ يَارْب نِعْمِتَك هِيَّ كُلَّ شِئ .. النِّعْمَة هِيَّ الَّتِي تُخَلِّص .. تَبْنِي .. تَفْدِي .. تُوقِظ .. لَكِنْ الإِرَادَة الَّلِي تَتَجَاوَب مَعَ النِّعْمَة وَاحِد مِنْ الآبَاء يِقُول إِيه رَأيَك عَلَى سَبِيل الدِعَايَة وَدَخَلْت سُوبر مَارْكِت كِبِير – مَثَلاً كَارفُور – يُرُوحوا يِقفِلُوا البَاب وَيقُولُوا " تُعْلِن شَرِكَة مَرْسِيدِس لِلسيَّارَات إِنْ الَّلِي مَعَاه دِلْوَقتِي 1/4 جِنِية وَرَق يِكْسَب سَيَّارَة مَرْسِيدِس " .. يِرُوح الوَاحِد يِقَلِّب فِي جُيُوبه .. كُلَّ وَاحِد يِدّوَّر عَلَى 1/4 جِنِية الَّلِي مَعَاه يِرُوح يِسْتِلِم عَرَبِيَة مَرْسِيدِس .. يَا هَنَاه الَّلِي خَدْ العَرَبِيَّة المَرْسِيدِس صَدَّقُونِي هُوَ دَه الَّلِي بِيِحْصَل مَعَانَا .. إِيه رَأيَك لَوْ الَّلِي خَدْ العَرَبِيَّة المَرْسِيدِس طِلِع يِفْتِخِر عَلَى النَّاس إِنَّه مَعَاه عَرَبِيَة مَرْسِيدِس !!!! رَبِّنَا فِي الأبَدِيَّة هَا يِدِّينَا المُكَافأة الكِبِيرَة بِس مِش هَا يِعْمِل عَلِينَا زَي شِرِكِة مَرْسِيدِس يِقفِل عَلِيك فَجْأة وَيِطَالبَك بِطَلَب غَرِيب .. لاَ .. دَه مِنْ دِلْوَقتِي قَالَّك جَهِّز نَفْسَك .. فُوْق فِي الأبَدِيَّة يِكُون مَعَاك كَذَا وَكَذَا .. دَه طَالِب مِنَّك حَاجَات بَسِيطَة جِدّاً لَوْ وُجِدَت مَعَاك هَا تَاخُد المُكَافأة .. مِش بِيِخْدَعَك تَخَيَّل النَّهَارْدَة بِيكَلِّمَك بِيقُول لَك خَلِّي عَنْدَك عَطَاء .. حُب .. تُوْبَة .. رَحْمَة إِتزَيِن بِهُمْ وَخَلِّيهُمْ مَعَاك عَشَان أوِّل لَمَّا تِيجِي المُكَافَأة فُوْق مِين الَّلِي هَا يِكْسِب وَهُوَ قَايِلَّك ؟تُقُولَّه أنَا مَعَايَا .. يِقُولَّك إِتفَضَّل .. { نِعِمَّاً أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ وَالأمِينُ . كُنْتَ أَمِيناً فِي الْقَلِيلِ فَأُقِيمُكَ عَلَى الْكَثِيرِ . اُدْخُلْ إِلَى فَرَحِ سَيِّدِكَ } ( مت 25 : 21 ) .. " القَلِيل " هِيَ أعْمَال جِهَاد الإِنْسَان .. النِّعْمَة هِيَ العَطَايَا الإِلَهِيَّة لاَ تُقَاس .. لاَ تُقَاس العَطَايَا الإِلهِيَّة .
كيف تأتى النعمة للإنسان؟:-
النِّعْمَة مُمْكِنْ تِكُون مَوْجُودَة فِيك وَإِنْتَ لاَ تُدْرِكْهَا .. النِّعْمَة هِيَ نِدَاء مُتَكَرِّر قَدْ لاَ تَتَجَاوَب مَعَهُ .. النِّعْمَة عَايْزَه نَفْس مُرْهَفَة لِلنِدَاء .. النِّعْمَة تِيجِي عَنْ طَرِيق كَثْرِة الصَلَوَات وَكَثْرِة المُمَارَسَات الرُّوحِيَّة النِّعْمَة تَأتِي بِاللَجَاجَة .. النِّعْمَة تَأتِي بِالطِلْبَة .. النِّعْمَة تَأتِي بِالتُوْبَة رَبِّنَا يِسْنِد كُلَّ ضَعْف فِينَا بِنِعْمِته وَلإِلهنَا المَجْد دَائِماً أبَدِيّاً آمِين

عدد الزيارات 3918

العنوان

‎71 شارع محرم بك - محرم بك. الاسكندريه

اتصل بنا

03-4968568 - 03-3931226

ارسل لنا ايميل