مثل الكرم والكرامين الأحد الأول من مسري

Large image

بأسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين..
فلتحل علينا نعمته ورحمه وبركته الان وكل اوان والى ظهر الدهور كلها امين ..انجيل هذا الصباح المبارك احبائي فصل من بشاره معلمنا لوقا اصحاح ٢٠
بيتكلم عن مثل يمكن كلنا عارفينه مثل الكرم الكرامين..دائما احبائي الكتاب المقدس يكون له ثلاث مستويات من التفسير..
تفسير الاولاني تفسير التاريخي تفسير الحدث اللي حصل...شخص كان عنده كرم والقصه ده تفسير الحدث المستوى الثاني.. من تفسير مستوى الرمز .اية المرموز بالكلام دة؟ المستوى الثالث من تفسير تفسير الروح.. اي حدث في الكتاب المقدس هتلاقي لة الثلاث مستويات دول...
ابونا ابراهيم بيقدم ابنه اسحاق. دي قصه حدث ..حصل فعلا ..لكن لة مستوى رمزى... المسيح اللي بيقدم نفسه كفاره عن خطايانا.. ورجع حيي.. ده المستوى الرمزي المستوى الروحي ..هكذا احب الله العالم وانا لابد ان اُبادر ربنا حب ازي اذا كان هو اعطانى كل شيء .دة المستوى الروحى...
القصه اللي احنا فيها هننتكلم دقائق كل مستوى.. المستوى الأول مستوى الحدث...

قصه ايه القصه.. موضوع مشهور جدا في اورشليم زراعات الكروم اشهر زراعه في فلسطين او فى اورشليم في ايام السيد المسيح زراعه الكروم .والزراعة جاءت ان مكسبها كويس واستخدمتها كثير.. كانوا بيستخدموا الكروم في حاجات كثير.. اللي عاوز يدخل في زراعه رابحه او مضمونه والثمرة بتاعتها مطلوبة ومحبوبة لدا الشعب ومستخدمه يزرع كَرم... فكان الناس بتتفنن في زراعه الكروم.. لدرجه ان معظم الاراضي اصبحت كروم لان معظم الاراضي كروم يبقى لازم يجيبوا عمال لازم يأمن الكرم انه يعملوا صور عشان الحيوانات ما تدخلش تاكل.. ولازم يعمل له سور كويس انه لازم يعمل له ابراج للمراقبه لانة حجمه كبير.. على شان كده يقول لك جعلوني ناطوره للكروم..الناطورة الشخص اللي بينظر اليه من مكان عالي.. الحارس ...وكان يعمل في الكرم معصره او معاصر انه يحفر في الارض دائره ويكسوها بالفخار والدائره دي كلها مجاري وعند المجاري ياتوا بزرع وياتوا بالكروم باحجام ضخمه ويضعوها في الدوائر دي من الحجر الصوان ويدبدبوا عليها برجليهم.. يدبدب برجله وفي مجاري نازله على زلع ..الزلع تتملى بالعصير معظم الاغنياء بيبقى عندهم مساحات كبيره جدا من

الكروم فكانوا بياجروها وغالبا الجماعه الاغنية دول بيبقى ليهم كروم كثيره فبيبقى قاعد في مكان بعيد مستقل وياجر الكرم بتاعه.. وغالبا الاجره تبقى ثمرة يتفق مع الكرامين او ريس الكرامين يقول له بالنصف المحصول اللي يجي النصف ليا والنصف ليكم. دة الحدث من حيث التاريخ.. طب ليه كانوا بيستخدموه كثير؟ كانوا بيستخدموا في اشياء كثيره جدا .
اولا كان بيستخدم في اول حاجه واكرم حاجة كان بيستخدم في العباده يتعمل خمر والخمر يبقى سكيب اي ذبيحه تتقدم يسكبوا عليها خمر.. عشان لما تتحرق يبقى ريحتها حلوه.. فكان السكيب ده علامه مسره تقديم الذبيحه ..عشان كده معلمنا بولس قال لك إنى الان اسكب سكيبا.... وكأنة عاوز يقول حياتي بتدي للذبيحه بتاعتي ريحه حلوه.. فده في العباده. بيستخدم في الاحتفالات زي ما شفنا في عرس قانا الجليل بيستخدم في العلاج كان دواء لقرح المعده والتطهير السامرى الصالح صب على الجراحات بتاعته خمرا وزيت ..لازم الشخص يكون عنده في البيت خمر للعلاج...معلمنا بولس قال لتيموثاوس ..قليل من الخمر يصلح المعده.... مكانش في ادويه زي دلوقتي . فالخمر بيعمل تسكين او تخدير بيحصل للمكان الموجوع في

المعده ..يستخدم في العلاج وباستخدم في الاحتفال بيستخدم في العباده بيستخدم كمشروب حلو مقوي للاولاد بيعملوه خمر يضعوا في اواني كبيره ويضعوا لة خمير معين من محصول سابق..ويتركوا لفتره لحد ما يبقى خمر استخداماته كثيره جدا ..عشان كده معظم الاراضي يزرعوها كروم ... فكره يأجروه ان يجيب له كرامين و يأتمنهم عليه فكره موجوده وشائعه في اورشليم..
الحدث... ان الراجل ده اللي عمل الكرم جاء الموسم بتاع الحصاد ترك الناس فتره.. ومعروف الموسم لنفرض شهر الفلاني ارسل شخص عشان خاطر ياخذ الحصاد ..النصيب بتاعة...الناس المأجرين الكرم ضربوه ورجعوه ...فأرسل شخص اخر ...يمكن كان اسلوبة وحش ولا حاجه ..راح لواحد ثاني ضربوه برضه طرده وكل درجه في الضرب تبقى اكبر واحده ضربوه واحد شاجوة....وشاجوه يعني فتحوا له دماغه..وواحد راجموا قال اعمل ايه ...؟ اُرسل ابني الوحيد الحبيب لعلهم يهابوا...فأول ما شافوه قالوا... ده الوارث الوحيد بتاع الكرم احنا نموته... فقال صاحب الكرم...اذهب انا وااخذ الكرم واعطية لكرامين آخرين...طبعا اليهود ورؤساء الكهنه لما سمعوا القصه..و هو بيقول لهم

رايكم يعمل ايه؟ فطبعا قالوا له ياخذوا منه...لكن بعد كده فهموا ان الكلام عليهم.... ده المعنى الحدث..
المعنى الرمزي.. ان الصاحب الكرم هو الله الاب..والكرم هو الكنيسه ...كنيسه العهد القديم.. والكرامين دول رؤساء الكهنه... وكهنوت العهد القديم ورجال الدين.. الله يطلب ثمر في كرمة...الكرم بتاعه ..ارسل..شخص واثنين وثلاثه...مين دووول ؟ دول الانبياء.. وفي تفسير ثاني بيقول لك في ثلاث مستويات..المستوى الأول الناموس الطبيعي اللي قبل موسى..قبل موسى ربنا كان بيخليهم يتحكموا بضمائرهم فده المستوى الأول ...ضمائرهم ما نفعتش وبقوا يعملوا الشر ... فقال بلاش اسيب الحكاية بضمائرهم ..انظمها شويه اعطيهم الناموس. فالراجل الثاني اللي ارسلة يعتبر الناموس ..الاول الضمير الثاني الناموس. ناموس موسى ...اللي يقول له اعمل وما تعملش ..عملوا ايه في نمره اثنين الناموس برضه كسروا ماطوعوش الناموس.. عملوا ايه بعد كده.. ربنا عمل ايه بعد موسى. ارسل انبياء عملوا ايه في الانبياء؟ برضه رفضوهم.. اشعياء نشرووا ...ارمياء سجنوه ووضعوا فى جب ...لدرجه ان القديس استفانوس في العظة بتاعته قال لهم ايها الغير المختونين بالقلوب والاذان ايها القساط الرقاب اي من

الانبياء لم يطهدوا ابائكم.. الناموس الطبيعي ضمير الانسان ...اثنين الناموس بتاع موسى رقم ثلاثه الانبياء ..للاسف رفضوا الثلاثه.. عمل ايه؟ بعث لهم ابنه ..طب لما ابعث ابنه ايه اللي حصل احبائي عملوا ايه ..قتلوا وصلبوا..حتى يقولك اخذوا خارج الكرم.. لانه صلبوا خارج المحلة..فقال اجى انا وااخذ الكرم ...جاء ربنا يسوع المسيح وارسل الروح القدس على الكنيسه وصارت كنيسه جديده والهيكل والذبائح والكهنوت العهد القديم اصبح باطل..... خلاص..
فالكرامين القدام دول طلعوا بره ...ده المعنى الرمزي المعنى الروحي الجميل اللي احنا لازم نستفيد به ان حياتي من صنع الله كل حته فيا من ربنا فهو الكرام هو صاحب الكرم وانا جعلنى اشتغل عنده في الكرم دة ..انا الكرام.. انا مؤتمن على جسدي. انا مؤتمن على افكاري انا مؤتمن على ايامي وعمري ..عمري مش بتاعي الايام مش بتاعتي.. النفس اللي داخل وخارج فيا ده مش بتاعي العقل اللي فيا ده مش بتاعي.. الجسد مش بتاعي ربنا اعطهولى..فهو اعطهولى على ان انا اثمر بة واتااجر بة واربح به وسابني شويه.. عشان كده يقول لك سافر الى زمن بعيد... لم يتدخل صاحب الكرم....ربنا عامل اية معنا دلوقتى؟ سافر .. بعيد.. بس

بيعمل ايه؟، يرقب بيتابع.. طب منتظر ايه؟ منتظر موسم الحصاد..يقول لك استنى عليه شويه.. استنى استنى استنى.. لغايه ما يجي موسم الحصاد ...هيجي موسم الحصاد يقول لك ايه؟، هات بقى.. هات اللي زرعته.. فين اللي زرعته ؟ لو انت ما زرعتش او لو انت زرعت و زرعت لنفسك مش له هترفض... اصعب حاجه احبائي عدو الخير يوهمنا بيها خدعة شيطانيه قاسيه جدا بنقع فيها كلنا ..ان انا بظن وتاكد ان حياتي هي حياتي. وايامي هي ايامي وجسدى هو جسدى وعقلي هو عقلي.. لان هو سافر وسايبني فانا ابتديت اصدق ان كل حاجه فيا بتاعتي.. واقول دي ايديا ودى عينيا..رغم ان هي مش ايديا..هي مش علينا...ده هو سايبها لي احنا مؤتمنين على هذا الكرم..نحن مؤتمنين على الجسد وصل بمعلمنا بولس الرسول يقول لك..افأاخذ اعضاء المسيح واجعلها اعضاء ذانية ؟! حاشا. بمعنى ان جسمك وجسدك دول مش بتوعك دول بتوع المسيح.. يعني انا اعضاءى يا بولس اسمها اعضاء المسيح؟ ايوه يعني جسمي ده مش جسمي جسم المسيح؟ ايوه.. فكري مش فكري فكر المسيح ايوه.. بس انا مفكره انه فكري وبفكر براحتي واعمل اللي انا عاوزه وايامي دى ايامى فعمال اخطط...فين صاحب الكرم ؟ مش في

دماغي انا ناسيى .مش واخذ بالك انه هيجيء في يوم يقول لك هات... هو ليه عندى ايه؟ الكرم وبتاعه... ما انا اللي بتعب وانا اللي باكسب وانا اللي باشقى.. ايوه بس الكرم بتاعه.. ده ممكن في اي لحظه كل حاجه توقف ده كله بامراه للاسف الانسان بينسى الكلام ده ..ويظن ان الحياه بتاعته... وعمال يدبر لنفسه بايام كثيره جدا عشان كده احنا لازم احبائي ناخذ بالنا ان الحياه مش بتاعتنا والايام مش بتاعتنا والمشاعر مش بتاعتنا احنا كرامين فى كرمه هو.. احنا مؤتمنين على عطاياة هو ...دى وزنتة وهيجيء ويطلب الثمر لنفسه ...لازم عشان كده في العهد القديم يقول لك ارسل منجلك لان وقت الحصاد قد آتى ..تعال لانه صاحب الكارم...هياتى بنفسة...لنتحاسب .. ياما بنرفض احبائي اي صوت ربنا يبعثهم لنا بنرفضوا... يبعث لك الناموس الطبيعي بتاعك ضميرك بيقول لك ما يصحش تعمل كده.. يقول لك ما يصحش تاخذ حاجه مش بتاعتك ضميرك يقول لك ما يصحش تقول حاجه غير الصدق ما تزعلش الناس ما يصحش حد محتاج مساعده منك وتعملهاش...ياما صوت الضمير بنعمل فيه ايه... بنموته بنضربه بنسكته ييجي بعد كده يكلمك بالانجيل بالناموس يجيب لك آيه...يقولك حب قريبك كنفسك..

يقول لك اعطوا تعطوا...انه من اراد ان يكون كاملا فليذهب ويبيع كل امواله ويتبعني ..يجي يقول لك.. من اراد ان يكون لى تلميذا فلنكر نفسه ويحمل الصليب ويتبعني ...آيات آيات آيات ..كتير ربنا يفكرنا بآيات بس تلاقي نفسك عايز تعمل ايه في الايه؟ بتموت الايه.. بتسكتها.. على راي معلمنا بولس الرسول قال لك على الوصيه ..ربنا اعطانا الناموس فعملنا ايه بالناموس ..عملنا ايه للناموس ؟ كسرنا.. كسرنا الناموس بس كانت العقوبه.. الموت...لانه اجره الخطيه موت فبولس يخلص لك الحكايه فى كلمتين في منتهى الروعه ...قالك ايه.. اللي حصل في الناموس عاشت الخطية ومُت انا ..الناموس حكم عليا بالموت...لكن انا ماقدرتش ع الخطية فعاشت الخطية ومُت انا.. خلي بالك لما جاء المسيح عالج الخطيه من جذرها عمل ايه ماتت الخطيه وعشت انا.. لما جاء المسيح ماتت الخطيه وعشت انا ..طيب ما ينفعش بالناموس الطبيعي ولا نفع بالوصية...جاء بعد كده بالانبياء يبعث لك كاهن يكلمك يبعث لك عظة يبعث لك موقف كل شويه احبائي نسمع ان واحد راح السماء كده او حياته خلصت فجاه.. لسه الاسبوع اللي فات كنت قاري على شاب صغير فى كليه رايح ياخذ خلوه بدير قالوا له يا

ابني احنا في صوم العذراء ما فيش خلوات دلوقتي الدير مغلق قال له بس انا عامل حسابي ان انا اقعد شويه.. الراهب اللي على البوابه صعب عليه فاجلسة معة على البوابه.. الاوضه اللي في البوابه.. الولد ما فيش ساعات حياته خلصت ايه يا حبيبي ..ده انت رايح تاخذ خلوه كم يوم ومن عيله مقتدره لانه بيتعلم في الخارج ايه اللي حصل ده وازاي ياما ربنا بيبعث لنا مواقف تفتكروا المواقف دي كده جايه صدفة؟ دى رسائل اللي ما ينتفعش بالصوت ده يبقى عمل زي اللي موت الراجل اللي جاى ياخذ الحساب...وزى اللى ضربوا وكرشوا .... تيجي تسمع حاجه زي كده يقولك يا اخى احنا ناقصين نكد .. مش عاوز يسمع حاجه زي كده.... شوف له حاجة تضحكوا. .اهو يشوف له حاجه كوميديه كده عاوز يضحك على نفسه .. حضرت قداس فى ابو سيفين امبارح...فسيده من الامهات بتسألني..عارف الولد الفلاني. اللى اعترف معاك؟ قولتها ايوة... اللي قدسك حطيت ايدك على كتفة ...قالتلى اصاب بسكته قلبيه ومات... عاوزاك تيجي يا ابونا تصلي لنا الثالث للولد وتدهن العمال بالزيت لان كل العمال في حاله زعر وخايفين الولد الصغير 21 سنه.. صحي ماصحاش...ايه يا رب ده ...تفتكروا حاجه زي

دي دي كده عشان خاطر نسمعها بس وللاسف كل واحد فينا يقولك الناس مش بتتعظ..هو الكلام ده للناس الكلام ده لي انا ...انا مالي ...أنا مالى ومال الناس... سيبك من الناس.. خليك في نفسك ..عشان كده قال لك الكرام ده لما الاولاني ضربوه والثاني فتحوا له دماغه والثالث رجموه.. قال لك ابعث ابني... مش يختشوا.. لا... قال لك ده هو دة الحل... موتوه..ابنة دة مين بقى....صوت ربنا يسوع نفسه... يعني ما جيناش بالناموس الطبيعي اللي هو ضمير ما جيناش بضمير موسى والانبياء ما جيناش بالانبياء والعظات..طب انظر لكلام المسيح نفسه قال ايه. ان لم تتوبوا فجميعكم هكذا تهلكون.... تخيل لما حتى تعليم المسيح دي انا ارفضها لما انا برفضها باعمل ايه؟ بموته هو كمان.. يبقى كدة اربعه... طب يعمل ايه بقى؟ قال لك انا بمنتهى الاسف ..انت غير امين على الكرم اللي انا اعطتهولك ..انا هاطردك منه وهيعطى لاخر.. طب انا يبقى مصيري ايه ،؟ احكم على نفسك. لابد ان تطرح خارجا. ..عشان كدة احبائى..يلا نعمل بنشاط...يلا نعرف ان احنا امناء على كرم...جسدك ده ربنا عاوزه بربح..عاوزة .. عاوزه جسد يصوم..وترفع يداة للصلوات جسد يشتم منه روائح بخور وعباده ..عاوز نفسك دي

تبقى نفس مقدسه فيها مشاعر جميله للة وللاخرين.. عاوز عقلك يبقى فكر المسيح طول النهار مشغول بايه وترنيمه وتمجيد ولحن و بشيء مقدس وشى نافع...سواء بشغل او بدراسة...الافكار كلها افكار نورانيه زي ما قال معلمنا بولس الرسول. كل ما هو عادل كل ما هو حق كل ماهو جليل كل ماهو طاهر كل ماهو مُصر.فى هذا افتكرة .. وكانه بيقول لك فكر في الحاجات الحلوه دي ما تفكرش في الحاجات الثانيه.. فكرنا مش فكرنا ده فكر المسيح جسدنا مش جسدنا ده جسد المسيح عمرنا وايامنا مش ايامنا دي عمر المسيح عشان كده تعامل مع الحياه بتاعتك على انك امين عليها مش بتاعتك ..دى فرصه ...فرصه.. طالما وقت الحصاد لسه ما جاءش طالما لسه ما قال لك هات الثمر يبقى اشتغل دلوقتي ..عشان كده القديسن يقول لك..فلنعمل الان بكل قوتنا ..ربنا يدينا احبائي ان نكون امناء على كرمه نكون باستمرار في وعى ويقذة..ان هذا الكرم هو كرمه هو ومن حقه هو ان ياخذ منه ثمر يفرح قلبه ويكمل نقائصنا ويسند كل ضعف فينا بنعمته ولالهنا المجد للابد امين...

عدد الزيارات 1875

العنوان

‎71 شارع محرم بك - محرم بك. الاسكندريه

اتصل بنا

03-4968568 - 03-3931226

ارسل لنا ايميل