مواقف فى حياة المولود اعمى
بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين فلتحل علينا نعمته ورحمته وبركته الان وكل اوان والى دهر الدهور كلها امين
انجيل المولود اعمى فصل من بشاره معلمنا يوحنا اصحاح 9 فصل معروف وجميل وغني و مليء بالمعاني اربع مواقف فى حياة المولود اعمى،
اولا موقف التلاميذ
ثانيا موقف ابوي المولود اعمى
ثالثا موقف اليهود
رابعا موقف المولود اعمى نفسه
اولا موقف التلاميذ:-
التلاميذ رأوا انسان مولود اعمى رجلا ولد اعمى فكان السؤال لدى التلاميذ يا معلم من اخطا هذا ام ابواه حتى ولد اعمى في الحقيقه زهن بشري محدود احيانا بنكون عايزين نعرف إجابة لكى شئ، احيانا كل حاجه نبقى عايزين نعرف ليه ،لية فلان عيان،لية فلان دة غني، ليه فلان ده فقير ليه فلان ده ظروفه صعبه عليه أهذا اخطا ام ابواة ، بعد كده يكون عندنا سؤال محيرنا ونضع له اجابه ،ونقنع نفسنا بالاجابه،ان هذا الرجل عمل كذا وكذا، زي فكره اصحاب ايوب، رأوة في ضيقه وتجربه شديده وبليه شديده ولم يصمتوا وبيحللوا في الامر،قالوا له نحن نعلم ان اللة لم يقف مع الخطاة، وقالوا ايضا انك لابد ان تشكر اللة على بليتك اللي انت فيها،كلها تعبيرات بشريه مؤلمه متعبه احيانا كثير بنكون عاملين زي التلاميذ اللي احنا فاكرين نفسنا نعرف المسيح وماشيين معاه لكن في الحقيقه احنا مش عارفين حاجه خالص قال لهم بماذا تفكرون، لهذا أخطاء ولا ابواة ، تحليلكم غلط افكاركم غلط بعيد عن افكاري،بتجهدوا انفسكم في اجابات حيث يجب ان تصمتوا، لهذا اخطا ولا ابواة ولكن لتظهر اعمال الله فيه الموضوع اكبر من المولود اعمى ربنا عاوز اعماله تظهر في المولود،احيانا ربنا بيكون في حدث احنا مش فاهمينه لكن هو يريد ان يتمجد من خلاله، الله صانع التاريخ الله صانع الاحداث الله ضابط الكل الله مجري كل الامور بحكمة ، احيانا احنا احبائي بنكون عايزين نحلل الامور زي ما قال ايوب بعظائم فوقي،بتتكلم في حاجات اعلى مني بكثير، هنا يقول لتظهر اعمال الله فيه، الله يريد ان يتمجد من خلال المرض، الله يريد ان يتمجد من خلال الالم، من خلال الحرمان من خلال الفقر الله يريد ان يتمكن لتظهر اعمال الله فيه،اسئله التلاميذ احبائي اسئله تدل على الضعف والنقص والعجز البشري ،كثير احنا بنكون حالنا زيهم اصعب شئ يا احبائي في الامور التي تدور حولنا ان احنا نحاول نفهم كل حاجه ليه ياما حاجات ما نقدرش نفهم هي ليه اصعب سؤال في حياتنا اصعب سؤال فى حياتنا كلمة لية معلمنا بولس يقول من عرف فكر الرب اومن صار له مشيرا ،مين الذي يعرف افكار الله ،كان فكره التلاميذ بعيدا جدا عن فكر اللة ، فكرهم محدود جدا في بابا ومامته، ما ابعد احكامك عن الفحص ،وتركك عن الاستقصاء ،من عرف فكر الرب ومن صار له مشيرا اولا موقف التلاميذ يا ريت في احداث كثير نطلب نقول له يا رب فهمني احكامك انت اللي تعلمني، عندما تقترب من اللة ،كلما تقترب من فهمه ولما تقترب من فهمة ،تبدأ فى فهم امور كانت بعيده عنك تماما كل ما تقرب من فكر ربنا تبتدي تفهم ،داوود النبى كان يقول لة عرفنى يارب الطريق التى اسلك .
ثانيا موقف ابوي المولود اعمى:-
في الحقيقه موقفهم كان موقف وسط الجماعه اليهود والفريسيين كان بالنسبه لهم كبير وخطير واجروا فية تحقيقات، وإتوا بشهود، ولم يقدروا ان يصدقوا انة هو المولود اعمى ، تخيلوا انة موضوع بة تلاعب او في تلفيق الشخص اللي بيشوف ده كان مولود اعمى،فاتوا بأبويه،فاعتقدوا وعندما يأتوا بابواة،بنسبه كبيره يحصل شيئين ،اولا يا اما يكون مش هو ده والموضوع كان تمثيليه عاملينه او يكون هو ده بس ابوي خافوا ما يقولوش الحقيقه يبقى خلصوا من الموقف الصعب دود لان هذا الموقف بينادي بمجد المسيح بشكل كبير جدا، طبعا كلنا نعلم ان اليهود كانوا يشعروا في وجود ربنا يسوع بتهديد، هم لم يكرهوة ولم يرفضوا ، المشكله فيهم ان انت لو انت اخذت هذه الشعبيه ولو انت اثبت انك المسيا ،كان هذا يهدد مكانتهم ، كانت للاسف مشكلتهم مشكلة ذواتهم ، وكيانهم، لأجل هذا ارادوا ان يصلبوا لينتهوا من قضيتهم، فكان مشكلتهم مشكله ان من الذى يظل قائم كرمز دينى كبير، فأرادوا ان يشوهوا ربنا يسوع المسيح لان اتباعه بيزداده يوما فيوم ،فهذه المعجزه بالتحديد انت باتباع كثيرة الرب يسوع، لانة رجل جالس يستعطى من الشعب، والجميع رأوة،فاتوا بأبويه وسالوهم هل ابنكم هذا كان مولود اعمى ؟! فقالوا نعم كان مولود اعمى من وهو صغير فقالوا أهذا ابنكما اللذين تقولان انة ولد اعمى فكيف يبصر الان، اجاب ابواه وقال نعلم ان هذا ابننا وانه ولداعمى لكن كيف راى لم نعلم او من فتح عيناه فلم نعلم ، كان يعلموا انهم مليانين بالحقد والغيره، والكراهية لربنا يسوع المسيح، فخافوا ان يقولوا شئ عن الرب يسوع ،أحيانا احبائي هذا الموقف الوسطي الذي لم يكن فيه جراه يكون موقف دار يضعف الامر احيانا بيكون الموقف بتاع هذا الشخص اللي عايز يقول نص الحقيقه احيانا بيكون موقف مؤلم ومتعب اكيد الموقف ده اثر في نفسيه المولود اعمى اكيد الموقف ده كان المولود اعمى نفسه كان نفسه باباه ومامتة موقفهم يكون احسن من كده واجمل من كده،واعتقد كمان ان ربنا يسوع المسيح اكيد كان لما يعرف موقفهم ويشوفهم وهم بيتكلموا كده عايز يقول لهم انتم ليه مش عايزين تشهدوا للحق ده ابنكم كان اعمى منذ ولادته اعمى ابسط شيء كنت تقوله ان هذا الذى شفاة وافتح عيناة اشهدوا للحق،الامر مش لمجد شخصي لا لتظهر اعمال الله فيه ربنا عاوز يتمجد من خلاله ، أحذر من موقف المولود اعمى اللي نقدر نقول عليه موقف باهت،احيانا بنكون في شهادتنا ربنا يسوع المسيح شهاده ضعيفه احيانا بنبقى مش معترفين بفضله ولا معترفين بعمله ، احيانا بنكون فكرنا ان اله المعجزات عملها مع اصحابها لكن معانا احنا او تاثيرها فينا احنا بيبقى ضعيف موقف ابوي المولود اعمى.
ثالثا موقف اليهود والفريسين:-
موقف عجيب عايزين ايه ثاني اكثر من كده عايزين تشوفوا ايه ثاني لدرجه انهم يريدون أن موقف ربنا يسوع المسيح بدل ما يتمجد يبقى هو غلطان، قالوا له احنا عارفين ان هذا الرجل رجل خاطئ، وقالوا له اعطى مجدا للة نحن نعلم ان هذا الانسان خاطئ عايز اقول لكم على حاجه في التقليد اليهودي كلمه اعطى مجدا لله ، كلمه تقال في المواقف الخطره كلمه تقال للشخص الذي يهدد بها، كلمه تقال للشخص الذي يموتوه او يفعله في شيء ،وعندما ترى فى العهد القديم ان هذا الكلمه ترددت عندما قيلت لعاخان ابن كرمي الذي سرق اثناء يشوع ،عندما اتوا به لكي يعترف انه هو الذي سرق، فهذه الكلمه تقال عندما يوجد خطر لهذا الشخص، فقال لهم اخاطئ هو لست اعلم، كيف ان تكون في ناس بهذه الظلمه مش قادرين يشهدوا ربنا يسوع المسيح رغم كل هذه الاعمال ياما ناس مبصرين لكنهم عميان، كثير ناس ترى الحق وتنكرة، كثير ناس ترى الايمان ومش مصدقاه لم تصدقه ،ياما ناس تنكر وجود اللة مع ان كل يوم اعمالة ظاهرة ، كثير ناس في داخلها جحود يا على قساوه وظلم الكتبة والفريسين، لدرجه انه كانوا يهددوا الناس بكلمه الخروج من المجمع،المجمع كانه بيعطى للشخص شويه حقوق شويه كرامات كانوا يهددوهم بخروجهم من المجمع، بمعنى هنشطبك من الجماعه المحسوبه انها جماعه مقدسه ،جماعه الله فخافوا ابوي المولود اعمى المولود اعمى نفسه لم يخف كيف ان يوجد ناس تقاوم الحق وتنكر الحق وكارهين ورافضين للنور ؟! ممكن نكون احنا فينا كده احبائي احيانا، لم نرى اعمال الله ولا عظمتة احيانا نريد ان نقول للصح غلط والغلط صح احيانا موقفنا بتكون مواقف متغيره لما تكون ثابته،احيانا لم نكن امناء للحق قد كده الكتبة والفريسين، كانت عقولهم وقلوبهم مظلمه،فأتوا بالمولود اعمى ضغوط عليه ضغوط شديده جدا لكي يشوهوا المعجزه لكي ينكر هذه المعجزه ويثبته ادانه ربنا يسوع المسيح، تخيل ان شخص شفى مولود أعمى وبعد ذلك يقال انة كان يوم سبت ، دخلوا فى قضية فرعية صغيرة جدا ،درجه ان لما كانوا بيسمعوا ان المولود اعمى وشاهد شهاده حقيقيه يقول لك شتموا قائلين انت تلميذ ذاك اما نحن فتلاميذ موسى ونحن نعلم ان الله كلم موسى اما هذا فلا نعلم من اين هو،يعني كمان بيهينوا الرجل وبينكروا المعجزه باسم الله وايضا استخدموا اسم موسى في غير موضعه ، ويريدون ان يثبتوا ان هذا الرجل لا شيء، ونحن الحقيقه احنا ابناء موسى.
رابعا موقف المولود اعمى نفسه:-
في الحقيقه ان اى شخص يرى مولود اعمى يقولوا عليه رجل ما يعرفش يقول كلمتين على بعض يا احبائي لا تحكم على شيء بحسب الظاهر لا تقول عن هذا الرجل قليل او حقير لانه طلع شيء جميل جدا عندما اتوا به ليتكلم وقال أجاب الذى كان أعمى ما اجمل كلمة الذى كان أعمى ما اجمل معلمنا بولس عندما قال انا الذي كنت قبلا ممكن اكون قبلا اعمى، فقال لهم المولود اعمى ،لست اعلم اخاطئ هو لا اعلم انما اعرف شيئا واحدا اني كنت اعمى والان ابصر،ما اجمل هذه الحقيقه التي وضعها امامهم،فقالوا لة ايضا من الذي صنع بك كذا، الاعمى بيركز على حاجتين المعجزه اللي صنعت معة ،ويريد أن يشير لمجد المسيح ، وهم ينكروا الاثنين ينكروا المعجزه وينكروا المسيح، قال لهم اذا صنع بك كيف فتح عينك .قال لهم قلت لكم لم تسمعوا ماذا تريدوا ان تسمعوا قال لهم كلمه، هل تريدوا ان تصير له تلاميذ بالنسبه لهم اهانة كبير شتموه احنا بتوع موسى مين ده بتقول لنا كده وانت راجل الشحات بتقول لنا هذا الكلام احيانا التبعيه مع المسيح بتكون مصدر اهانه، احيانا التبعية مع المسيح بتكون مصدر سخريه انت تلميذ ذاك كلمة ذاك معناها احتكار للشخص، زي ما ربنا يسوع المسيح حكى لهم مثل السامري الصالح حكى لهم الحكايه في الاخر قال لهم مين اللي فعل بة الخير قال له الذى فعل معة الخير ما رضاش يقول لهم السامري قالوا لة نحن نعلم ان اللة كلم موسى اما هذا فلم نعلم من اين اتى فأجاب الرجل وقال ان هذا ايضا العجب إنكم لا يعرفون من اين هو وقد فتح عيني ونعلم ان الله لا يسمع للخطاة انتم بتقولوا عليه رجل وحش بس هو فتح عيني وربنا مش بيسمع لحد وحش لكن ان كان احد للة عابدا ولارادتة صانعا فلهذا يسمع منذ الدهر لم نسمع ان احد فتح عيني مولود اعمى اجابوا وقالوا انت بجملتك مولود بالخطيه وانت تعلمنا وجدوا نفسهم فى مواجهة كبيرة مع المولود اعمى فكبريائهم لم يحتمل فاخرجوه خارجا اخر شيء فوجده يسوع وقال له اتؤمن انت بابن الله المولود اعمى بيقدم درس جميل الإيمان في الجرءة و قوه الحق و مقاومه الظلم ان الشخص لم يخف الشخص لم يعتبر نفسة حاجه قليله مهما كانت الناس تنظر لة ،اجاب وقال له من هو يا سيدي فأمن به فقال له يسوع انك تراه هو الذي يتكلم معك خلي بالك شهاده ربنا يسوع المسيح عن نفسه في الكتاب المقدس دائما قليلا مش كثير لكن هنا واضح ان ربنا يسوع المسيح اراد ان يجعل من هذه المعجزه ايه عظيمه قال له انا الذي اكلمك فقال اؤمن يا سيدى وسجد له هم اخرجوه خارجا وحرموا من المجمع وأذلوه واهانوة، اما هو فقابلة واعلن له ذاته لماذا اعلن اللة ذاته لة؟ لانة راة شخص مجروح مطرود مهان ربنا يسوع المسيح يكون يريد ان يداوي جراحتنا ويعوضنا يريد ان يقول لك الدنيا دي كسبت منها ايه؟ ولا حاجه مقابل معرفتي ومحبتي ،و وجودك معايا، قال لة اؤمن ياسيد، فسجد له،ربنا يعطينا احبائي بصيرة روحيه يعطينا ان نتقابل معه وان يجعلنا ادوات نشهد بها لمجده يكمل نقائصنا ويسند كل ضعف فينا بنعمتة ولربنا المجد الدائم إلى الأبد أمين .